Meer kinderen met ADHD

Sinds 2003 wordt jaarlijks bij steeds meer kinderen de diagnose ADHD vastgesteld. Het gaat daarbij voornamelijk om jongens maar over het algemeen gezien blijken ook meer meisjes ADHD te hebben. Dat blijkt uit een publicatie van het Nederlands Instituut voor Onderzoek naar de Gezondheidszorg (NIVEL).

Jongens krijgen aanzienlijk vaker de diagnose ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) dan meisjes. NIVEL-onderzoekster Liset van Dijk concludeert wel dat tegenwoordig ook steeds vaker bij meisjes deze diagnose wordt gesteld. Ze noemt dit gegeven opvallend. Het aantal meisjes met medicijnen tegen ADHD stijgt jaarlijks met gemiddeld 25,5%. Bij jongens is dat stijgingspercentage 14,1. Maar omdat bij jongens veel vaker ADHD wordt vastgesteld stijgt hun absolute aantal sterker.

Verder onderzocht het NIVEL op grond van welke diagnoses ADHD-kinderen medicijnen kregen voorgeschreven. In 2007 was de behandeling met ADHD-medicatie vooral gebaseerd op de diagnose ADHD (69,1%). De diagnoses 'andere zorgen om het gedrag van het kind’ (12,4%) en ‘concentratiestoornissen’ (3,6%) werden veel minder vaak gesteld.