Meer voorlichting over infectieziekten nodig voor zwangeren

• Bron: VUmc

Meer voorlichting over infectieziekten nodig voor zwangere vrouwen

Hoewel zwangere vrouwen wel voorlichting krijgen over het voorkomen van infectieziekten, blijkt deze maar voor een deel effectief te zijn. Niet voor alle mogelijke infecties worden er namelijk de juiste aanpassingen in gedrag en levensstijl gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van het VUmc.

Een infectieziekte tijdens de zwangerschap kan gevaarlijke gevolgen hebben, zoals slechtere zwangerschapsuitkomsten of neonatale ziekte. Met een simpele aanpassing in levensstijl kunnen deze effecten echter voorkomen worden. Maar dan moeten zwangeren hier wel goed over geinformeerd worden. Ook is het van belang dat verloskundigen zwangere vrouwen testen (of doorverwijzen) met een verhoogd risico op Chlamydia trachomatis-infecties.

Risicoselectie chlamydia en vermijding cytomegalovirus schiet tekort

Het Amsterdamse onderzoek richtte zich op het gedrag van zwangere vrouwen om infecties met toxoplasmose, listeriose en cytomegalovirus te voorkomen. Ook de voorlichtende rol van de verloskundigen en een mogelijke screening op chlamydia werden bekeken. Het bleek dat de vrouwen wel risicogedrag vermijden om toxoplasmose en listeriose te voorkomen, maar dat dit niet geldt voor het cytomegalovirus. Ook de risicoselectie om zwangere vrouwen met een chlamydia-infectie op te sporen schiet vaak tekort.

Geen bestek delen met peuters die naar kinderdagverblijf gaan

De preventiemethoden om het cytomegalovirus te voorkomen, worden het minst benoemd door verloskundigen. Zwangeren volgen deze dan ook minder vaak op, terwijl de richtlijnen vrij simpel zijn. Zo kun je een besmetting al voorkomen door geen bestek te delen met peuters die naar het kinderdagverblijf gaan. Veel adviezen worden wel opgevolgd door zwangere vrouwen, zoals die voor het voorkomen van toxoplasmose en listeriose, zonder dat de verloskundigen de ziektes bij naam noemen. Denk daarbij aan het advies geen kattenbak te verschonen (kans op toxoplasmose) en geen rauwmelkse kaas te eten (kans op listeriose).

Effectievere risicoselectie chlamydia-infectie nodig

Een andere conclusie uit het onderzoek is dat de risicoselectie voor een chlamydia-infectie effectiever kan. Nu wordt de selectie voornamelijk gebaseerd op symptomen, in plaats van te kijken naar risicofactoren die door de Gezondheidsraad zijn vastgesteld. Vrouwen die een verhoogd risico hebben zijn: jonge vrouwen, jonge vrouwen van Surinaamse of Antilliaanse afkomst, partners van chlamydia-positieve personen, bezoekers van SOA-poli's, moeders van pasgeborenen met een chlamydia-conjunctivitis of -pneumonitis, en personen bij wie de seksuele anamnese daar aanleiding toe geeft.