Minder schade hartinfarct door ultrageluid gestuurde stamcellen

Mensen behouden na een hartinfarct vaak blijvende klachten, zoals invaliditeit en moeheid. Onderzoekers van het Erasmus MC vonden een manier om die schade voortaan te beperken. Promovendus Tom Kokhuis ontdekte een nieuwe techniek die stamcellen via de bloedbaan gericht naar het hart stuurt om daar de schade veroorzaakt door een hartinfarct te herstellen.

Uit eerdere onderzoeken bleek al dat stamcellen nuttig zijn in het beperken van de schade na een hartinfarct. Kokhuis bedacht nu dus een techniek om deze stamcellen direct op beschadigde plek te krijgen. Hij bekleedde de stamcellen met microbelletjes die in beweging gebracht worden met ultrageluid. ‘Wij gebruiken ultrageluid om de stamcellen via de bloedbaan direct naar de beschadigde plek te sturen', aldus Kokhuis.

Grotere overlevingskans na infarct

Een hartinfarct ontstaat als gevolg van een verstopte kransslagader, waardoor er te weinig zuurstofrijk bloed in het hart terecht komt. Hierdoor sterft een gedeelte van de hartspier af. Met deze nieuwe techniek behouden patiënten een betere pompfunctie na een infarct, waardoor de overlevingskans én kwaliteit van leven behoorlijk toeneemt. De techniek biedt tevens goede perspectieven om stamceltherapie efficiënter in te zetten. Het duurt waarschijnlijk nog wel enkele jaren voordat deze methode op grote schaal gebruikt kan worden.