Nieuw type operatie repareert kapotte zenuwcellen

Amerikaanse wetenschappers denken dat een nieuwe procedure om doorgesneden zenuwen te herstellen ervoor kan zorgen dat de revalidatietijd van patiënten drastisch korter kan worden.

Het team gebruikte een cellulair mechanisme dat lijkt op die van veel ongewervelde dieren om schade aan de zenuwen te herstellen. De revalidatie kan met deze periode teruglopen tot dagen of weken in plaats van maanden of jaren. De resultaten van het onderzoek werden onlangs gepubliceerd in het Journal of Neuroscience Research.

"We hebben een methode ontwikkeld die doorgesneden zenuwen kan herstellen binnen enkele minuten, zodat het gedrag dat door de zenuwen wordt aangestuurd gedeeltelijk kan worden hersteld binnen enkele dagen en vaak grotendeels hersteld binnen twee tot vier weken", aldus professor George Bittner van de Universiteit van Texas.

Het team bestudeerde de mechanismen die alle dierlijke cellen gebruiken om schade aan hun membranen te herstellen en richtte zich op ongewervelde dieren, die een superieur vermogen hebben om kapotte zenuwaxonen te regenereren. Bovendien 'onthouden' zenuwcellen van ongewervelde dieren ook wanneer zij zijn losgesneden van hun cellichaam nog maanden of zelfs jaren waarvoor zij bestemd zijn.