Nieuwe behandeling kinderen met taaislijmziekte

Een aantal patiënten met taaislijmziekte (Cystic Fibrosis) reageert allergisch op schimmels, met als gevolg ernstige benauwdheid en hoesten bovenop de ademhalingsproblemen die zij al hebben. Het CF-Centrum Utrecht, onderdeel van het Wilhelmina Kinderziekenhuis van het UMC Utrecht, gaat deze groep patiënten behandelen met de antistof omalizumab. Het centrum voerde al een experimentele behandeling met deze antistof uit bij een patiënt met taaislijmziekte. De longfunctie verbeterde sterk en behandeling met prednison werd overbodig. Door deze veelbelovende resultaten start er nu een internationale studie waar patiënten uit diverse Europese landen aan deelnemen.

Taaislijmziekte of Cystic Fibrosis is de meest voorkomende erfelijke ziekte in Nederland. Er is sprake van een afwijking in de genen. Hierdoor wordt in verschillende organen van het lichaam slijm afgescheiden dat dik en taai is. Dit hoopt zich op en geeft ernstige problemen in de luchtwegen en spijsverteringsorganen. Genezing van CF is nog niet mogelijk. Naar schatting hebben ongeveer 1200 mensen in Nederland CF. Per jaar worden ongeveer 40 kinderen met CF geboren.

De gemiddelde levensverwachting van CF-patiënten is de afgelopen jaren sterk verbeterd door nieuwe inzichten in de behandeling. Tien jaar geleden werden kinderen met taaislijmziekte gemiddeld 18 jaar oud, nu ruim 40 jaar. Voor baby’s die op dit moment met CF worden geboren, neemt de gemiddelde levensverwachting nog steeds toe.

Het CF-Centrum Utrecht, het grootste centrum op dit gebied in Nederland, heeft het onderzoeksprogramma sterk uitgebreid waardoor patiënten profiteren van de inbreng vanuit de moleculaire biologie, de eiwitchemie, de microbiologie en de inspanningsfysiologie. De kennis op dit gebied en de ontwikkelingen in 10 jaar CF-zorg worden gedeeld op een symposium van het CF-Centrum Utrecht op vrijdag 31 oktober.