Nieuwe kijk op ontwikkeling van multiple sclerose

• Bron: VUmc

VUmc MS Centrum Amsterdam start een innovatief onderzoeksprogramma naar de bescherming van hersencellen bij mensen met de zenuwslopende ziekte multiple sclerose (MS). Tot voor kort werd MS voornamelijk gezien als een ontstekingsziekte van het centraal zenuwstelsel. In dit nieuwe programma staat de beschadiging van hersencellen centraal. Het VUmc MS Centrum Amsterdam ontvangt een subsidie van twee en een half miljoen euro voor dit grootschalig multidisciplinaire onderzoek, dat in oktober van start gaat en is gesubsidieerd door de Stichting MS Research.

MS werd tot voor kort gezien als een 'pure' ontstekingsziekte van het centraal zenuwstelsel. De huidige geneesmiddelen zijn er dan ook op gericht om de ontsteking bij MS-patiënten sterk te verminderen. Dit helpt, maar geneest de ziekte niet. De laatste jaren is duidelijk geworden waarom de therapie niet voldoende is: het verlies van hersencellen en de verbindingen tussen hersencellen zorgt ervoor dat MS-patiënten steeds verder achteruit gaan. Door het verlies van hersencellen tegen te gaan, verwachten de onderzoekers van het VUmc MS Centrum Amsterdam dat zowel de neurologische achteruitgang als het geheugenverlies, dat zo kenmerkend is voor MS, kan worden aangepakt.

Om het verlies van hersencellen te kunnen voorkomen is het van belang beter te begrijpen hoe dit ontstaat. Daarom zal het onderzoeksprogramma gebruik maken van innovatieve cel- en weefselkweekmodellen om het proces van celschade en -verlies in elk detail te onderzoeken. Dit onderzoek levert aangrijpingspunten op voor nieuwe medicatie. Tegelijkertijd wordt gestart met het bestuderen van de effectiviteit van bestaande geneesmiddelen. Deze middelen worden ook met succes gebruikt bij andere ziektes, zoals de ziekte van Parkinson en Alzheimer. Ook wordt er gekeken naar het effect van "brain training" om het geheugenverlies bij MS-patiënten te beperken.

Het VUmc MS Centrum Amsterdam is in 1998 opgericht en behoort tot de top vijf in de wereld. Als een van de weinige MS centra in de wereld beschikt het centrum in Amsterdam over alle benodigde expertise om dit lastige, maar cruciale onderzoek naar het voorkomen van hersencelverlies bij MS aan te pakken.