Nieuwe methode om uitzaaiingen op te sporen

• Bron: BNR

Nieuwe methode om kankeruitzaaiingen op te sporen

Er is een nieuwe methode die kan helpen bij het opsporen van kankeruitzaaiingen in het lichaam. Deze methode maakt gebruik van magnetische nanodeeltjes, welke de oorsprong van de ziekte gemakkelijker kunnen terugvinden. Dat blijkt uit onderzoek van Universiteit Twente.

Geen onnodige radioactieve straling meer

Onderzoeker Martijn Visscher legt uit hoe deze nieuwe techniek werkt: "Nu worden er nog radioactieve deeltjes geïnjecteerd in het lichaam om te onderzoeken of en waar er kankercellen zitten. Wij hebben een techniek gevonden waarbij magnetische nanodeeltjes worden gebruikt." Hierdoor is blootstelling aan radioactieve straling te voorkomen.

Lymfeklier als poortwachter

Het opsporen van mogelijke uitzaaiingen richt zich vooral op de aanwezigheid van de zogenaamde poortwachterklier, de eerste lymfeklier na de tumor. De nieuwe techniek injecteert magnetische nanodeeltjes in deze klier welke zich op eenzelfde manier verspreiden als uitzaaiingen. De deeltjes kunnen vervolgens gemakkelijk worden verwijderd voor onderzoek.

Snelle toepassing mogelijk

De techniek is nog nieuw, maar zou al snel kunnen worden toegepast. "We zijn nu zover dat de magnetische nanodeeltjes diep in het lichaam te detecteren zijn en dat het lichte magnetische veld van het lichaam daar niet bij stoort. Nu moet de sensor die hiervoor gebruikt wordt zo gemaakt worden dat hij aan de chirurg kan worden gegeven. De kosten zijn hierbij afhankelijk van hoeveel de nieuwe techniek gebruikt gaat worden", aldus Visscher.