Nieuwe radiotherapie bij borstkanker is beter

• Bron: NU.nl

Een nieuwe vorm van radiotherapie voor borstkankerpatiënten is net zo effectief als de standaardtherapie. Tot voor kort kregen de meeste borstkankerpatiënten een bestralingsprogramma van 25 dagen waarbij de hele borst werd bestraald. Daarna kreeg acht dagen lang een deel van de borst, het operatiegebied, een extra dosis straling.

Maar de nieuwe vorm zorgde ervoor dat de hele borst en het operatiegebied worden daarbij gedurende 28 dagen bestraald met verschillende doseringen. Deze methode is minder belastend voor organen, zoals de longen en het hart, maar net zo effectief. Bovendien is de methode minder belastend voor gezond weefsel en ook nog eens goedkoper dan de oude.