Octrooi op borstkankergen maakt DNA-onderzoek duur

Dat heeft minister Borst van Volksgezondheid de Tweede Kamer laten weten in antwoord op vragen van SP-Kamerlid Kant. Wat precies de reikwijdte van de octrooien is, is nog niet helemaal duidelijk, aldus Borst.

Myriad Genetics heeft bij het Europees octrooibureau patent aangevraagd op de borstkankergenen BRCA1 en BRCA2. Diverse instanties, waaronder het Europees Parlement, hebben bezwaar gemaakt tegen de aanvraag.

Bij vrouwen met een erfelijke aanleg voor borstkanker zitten er fouten in de borstkankergenen, die nu bekend zijn. Met een DNA-test zijn die op te sporen.

Het Amerikaanse bedrijf lijkt met de octrooien het alleenrecht te hebben op de commerciële toepassing van alle DNA-testen op de twee genen, aldus Borst. Voor dit DNA-onderzoek is dan een licentie nodig. In de VS eist Myriad dat licentiehouders al het onderzoek op de twee genen die niet onder de licentie vallen, uitbesteden aan Myriad Genetics.

Tegenstanders van het verlenen van het Europese octrooi zijn bang dat Myriad verlangt dat voortaan het merendeel van het te onderzoeken materiaal van patiënten voor nader onderzoek naar Myriad in de VS moet worden gezonden. Voor Nederland zou het kunnen gaan om enkele duizenden tests per jaar, aldus Borst in haar brief. De test wordt dan ongeveer twee maal zo duur.

De ervaring in de VS leert dat het optreden van Myriad aanmerkelijke consequenties zou kunnen hebben voor de Nederlandse klinische genetische centra en de betrokken patiënten, aldus de bewindsvrouw. Zij verwacht dat de protestprocedure tegen het patent duidelijk zal maken in hoeverre het octrooi activiteiten van andere partijen belemmert.