Opleiding draagt bij aan forse reductie van overdracht HIV virus

Een informatie- en opleidingsprogramma dat trainers van vroedvrouwen en gezondheidsmedewerkers instrueert de overdracht van HIV/AIDS van moeder op kind te voorkomen, zal bijdragen aan een forse reductie van het aantal met HIV besmette pasgeborenen in ontwikkelingslanden. Dit concluderen het Medical Knowledge Institute (MKI), de International Confederation of Midwives (ICM) en VU medisch centrum na afronding van een proefproject in Zuid Afrika. Dit door de drie organisaties opgezette programma is het eerste 'train – de trainer' programma ter voorkoming van deze verticale transmissie in Zuid Afrika.

In het opleidingsprogramma wordt de trainers geleerd hoe zij gezondheidsmedewerkers kunnen instrueren om de in Zuid Afrika beschikbare en betaalbare anti-retrovirale middelen tegen het HIV/AIDS virus tijdens en na de zwangerschap in te zetten om overdracht van het HIV virus naar het kind te voorkomen.

Zij helpen de vroedvrouwen ondermeer te bepalen wanneer zij de behandeling moeten starten of stoppen, wanneer en hoe zij de dosis van het middel dienen aan te passen, hoe zij zwangere vrouwen met het HIV/AIDS virus kunnen motiveren de medicijnen dagelijks te blijven innemen, op tijd te starten met de medicijnen en ervoor zorgen dat ook het kind de middelen krijgt. Daarnaast adviseren zij over het gebruik van moedermelk en helpen met het opvangen van de bijwerkingen van de middelen. Het programma is in acht van de negen Zuid Afrikaanse provincies geïntroduceerd. Het heeft tot veel navolging geleid en zal spoedig in drie andere Afrikaanse landen worden toegepast.