Patiënten krijgen medicijnen die bij andere aandoening horen

Artsen schrijven op grote schaal medicijnen voor die zijn gemaakt voor een heel andere ziekte dan die waar hun patiënt aan lijdt, zonder dat ze daarbij kunnen terugvallen op afspraken binnen de beroepsgroep. Dit blijkt uit onderzoek van NRC Handelsblad en Reporter Radio (KRO-NCRV).

Medicijnen Volgens de Inspectie voor de Gezondheidszorg en de beroepsvereniging voor apothekers wordt zeker de helft van alle medicijnen voorgeschreven voor een andere aandoening dan waarvoor ze ontwikkeld zijn.

Artsen ontdekken dan zelf dat ze bepaalde middelen ook voor andere kwalen kunnen gebruiken en verspreiden hun kennis via vakliteratuur of onderling overleg.

Maar medicijnen worden alleen getest voor de aandoening waarvoor ze zijn ontwikkeld. De risico's voor ander gebruik zijn niet onderzocht en de bijsluiter klopt dan niet. Het komt voor in alle takken van de geneeskunde.