Plasma-injectie geen effect bij achillespeesklachten

Bij achillespeesklachten is een injectie met plaatjesrijk plasma (PRP) net zo effectief als een injectie met een placebo. Dat toont wetenschappelijk onderzoek aan van de afdeling sportgeneeskunde van het MCH en de afdeling Orthopaedie van het Erasmus MC. Vandaag verschijnt een artikel hierover in het toonaangevende wetenschappelijke tijdschrift JAMA (Journal of the American Medical Association). Het is bij achillespeesklachten wereldwijd de eerste keer dat dit werd onderzocht in een onderzoek waarbij patiënten, artsen en onderzoeker niet wisten welke patiënt welke injectie kreeg.

Sportarts Hans Tol van MC Haaglanden behandelde 54 patiënten met chronische achillespeesklachten met een injectie met bloedplaatjes, een nieuwe methode die vooral in de VS populair is, of een placebovloeistof. De injectie met bloedplaatjes bleek net zo effectief als de placebo-injectie. Het resultaat is teleurstellend voor patiënten en behandelaars maar het voorkomt wel dat patiënten onnodig een dure en zeer pijnlijke behandeling krijgen. Arts-onderzoeker Robert-Jan de Vos verrichte het wetenschappelijk onderzoek in het Erasmus MC in het kader van zijn promotie.

De laatste jaren is bij sporters met peesletsels het gebruik van PRP-injecties opgekomen. Wetenschappelijk is vastgesteld dat bloedplaatjes veel groeifactoren bevatten. Dit zijn stoffen die cellen activeren en zodoende reparatiereacties versterken. De bloedplaatjes worden verkregen door afgenomen bloed te centrifugeren.