Poeptransplantatie effectief tegen darmbacterie

Poeptransplantatie blijkt een effectieve en veilige methode om een darminfectie te bestrijden. Dat blijkt uit onderzoek van het Henry Ford Hospital in Detroit (VS).

De onderzoekers constateerden dat 46 van de 49 patiënten met  die werden behandeld met een poeptransplantatie zeer snel herstelden van hun Clostridium difficile infectie. Clostridium difficile is een bacterie die vaak wordt opgedaan in een ziekenhuis of na gebruik van antibiotica. De bacterie kan diarree veroorzaken en vooral voor oudere patiënten gevaarlijk zijn.

Bij een transplantatie wordt via een klysma of een mond- of neussonde gezonde ontlasting gemengd met warm water ingebracht. Hoewel de patiënt hier niets van proeft of ruikt is de behandeling nog verre van populair bij de patiënt. Verdere studies zijn nodig om de poeptransplantatie tot een geaccepteerde behandeling te maken.