Pre-zwangerschapstest onthult kans op ernstige zieke baby

• Bron: UMCG

Er bestaan al een aantal testen om tijdens de eerste fase van de zwangerschap na te gaan of je ongeboren kind een afwijking heeft. Het UMCG komt nu met een pre-zwangerschapstest waarmee stelletjes nog voor de zwangerschap te weten komen of hun eventuele baby kans loopt op een zeldzame, maar ernstige erfelijke ziekte.

Lijden besparen

Met de test wordt op zeventig zeldzame, erfelijke aandoeningen onderzocht. Alle ziektes op dit lijstje zijn ongeneeslijk, veroorzaken vaak veel pijn en kunnen leiden tot handicaps of vroeg overlijden. “Het gaat om ziekte waarvan de gemiddelde ouder zal zeggen: dit lijden had ik mijn kind en onszelf willen besparen”, zegt Irene Langen, hoofd klinische genetica van het UMC Groningen.

Proef

Als proef zal de pre-zwangerschaps test in eerste instantie aan duizend stelletjes worden aangeboden. Langen verwacht dat 1 op 150 deelnemers een nare boodschap zal krijgen. Het is dan aan hen wat zij met de informatie doen, stelt Langen. “Ze kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen om geen kinderen te krijgen, of om een zaadcel- of eiceldonor te zoeken die geen kans geeft op die erfelijke ziektes. Maar je hoeft niks met de uitslag te doen. Het is geen verplichting.”