Probiotica voorkomen diarree door antibiotica

Het gebruik van probiotica kan diarree dat ontstaat door antibioticagebruik verminderen of voorkomen. Patiënten die antibiotica gebruikten voor een zogenoemde Clostridium difficile-infectie hadden minder diarreeklachten als zij probiotica namen. Dit blijkt uit een Cochrane systematic review.

Antibioticagebruik verstoort de goede bacteriën in de darmen en houdt de slechte bacteriën in stand. Goede bacteriën, zoals probiotica, zijn een veilige en goedkope oplossing om diarree veroorzaakt door Clostridium difficile te voorkomen.

Het aantal mensen met diarree verminderde met 64% wanneer probiotica samen met antibiotica ingenomen werd. Van de deelnemers die probiotica namen, had slechts 2% last van diarree tegenover 6% van de mensen die een placebo kreeg. Bovendien hadden probioticagebruikers minder bijwerkingen van de antibiotica.

Het is echter wel zo dat het aantal mensen dat geïnfecteerd werd met de bacterie niet verminderde door probiotica-gebruik. Waarschijnlijk werkt probiotica dus niet preventief, maar onderdrukt het wel de symptomen van diarree.

Verder onderzoek

Er is nog niet bekend welke probiotica-stammen en welke dosis de beste resultaten opleveren. Bovendien moet nog gekeken worden naar de veiligheid van probiotica voor mensen die problemen hebben met hun immuunsysteem.