Proef screening op taaislijmziekte van start

Enkele dagen na de geboorte krijgen baby's een hielprik. Het bloed van deze hielprik wordt gebruikt voor onderzoek naar een aantal erfelijke aandoeningen. Vanaf 1 januari 2008 worden pasgeborenen uit Gelderland, Limburg, Noord-Brabant en Utrecht met het bloed van de hielprik ook getest op de erfelijke aandoening Cystic Fibrosis (taaislijmziekte). Na één jaar zullen de resultaten van dit voorbereidend onderzoek worden geanalyseerd. Daarna zal het ministerie van VWS een beslissing nemen over landelijke invoering van de screening op taaislijmziekte.

Taaislijmziekte is een ziekte waarbij kinderen onder andere last hebben van de luchtwegen en het maagdarmkanaal. Het is van groot belang om taaislijmziekte in een zo vroeg mogelijk stadium te ontdekken. Op die manier kunnen ernstige klachten worden voorkomen en kan de behandeling zo vroeg mogelijk worden ingezet. De vooruitzichten van patiënten met taaislijmziekte zijn de laatste jaren sterk verbeterd.