Relatie voeding en ADHD nog onduidelijk

Er kan op dit moment geen concreet voedingsadvies afgeleid worden om symptomen van ADHD te verminderen. Een relevant effect van voeding op ADHD kan niet voldoende wetenschappelijk onderbouwd worden. Dit blijkt uit een literatuurstudie van het RIVM. Hiervoor zijn te weinig grote en kwalitatief goede studies uitgevoerd. Er zijn wel aanwijzingen voor een relatie tussen voeding en ADHD, maar aanvullend onderzoek is nodig. Dit is wel wenselijk, omdat voeding mogelijk het gebruik van medicatie voor ADHD-klachten kan verminderen of voorkomen.

De literatuurstudie bevat een overzicht van studies naar de invloed van voedingscomponenten en specifieke dikten op het gedrag van kinderen met ADHD. Uit de studies blijkt dat sommige voedingsstoffen positieve effecten geven, maar meer onderzoek is nodig om een duidelijke relatie vast te stellen tussen voeding en ADHD.

Daarnaast zijn drie specifieke diëten bekeken: het 'Feingold'-dieet, het 'oligoantigeen'-dieet en het 'Pelsser-Voeding en Gedrag'-dieet. Bij deze diëten worden bepaalde bestanddelen van de voeding vermeden. Deze studies geven volgens het RIVM aanwijzingen dat een deel van de kinderen profijt kan hebben van deze diëten. Hoe en waarom is nog niet bekend. Ook is het nog niet bekend waarom maar een deel van de kinderen van deze diëten kan profiteren. Hiervoor is meer onderzoek nodig.