Risico op borstkanker in toekomst mogelijk te voorspellen met bloedtest

In de toekomst is het wellicht mogelijk om aan de hand van een bloedtest te achterhalen of er een risico is op het ontstaan van borstkanker. Tenminste als het ligt aan onderzoekers van het University College London in Engeland, die bezig zijn met de ontwikkeling van deze test.

De onderzoekers bekeken hiervoor eerst het bloed van vrouwen met erfelijke borstkanker. De afwijking in het BRCA1-gen, die deze vrouwen hebben, blijkt ongeveer 10% van alle borstkankers te veroorzaken. Voor de overige 90% van de borstkankers is de oorzaak onbekend. Opvallend genoeg bleek uit het Engels onderzoek dat het bloed van vrouwen zonder erfelijke borstkanker gelijkenissen vertoonde.

Gelijkenis in bloed

Hoofdonderzoeker professor Martin Widschwendter legt uit: "We identificeerden een epigenetische handtekening bij vrouwen met een gemuteerd BRCA1 gen dat werd gekoppeld aan een verhoogd risico op kanker en lagere overlevingskansen. Verrassend genoeg vonden we dezelfde handtekening in grote groepen van vrouwen zonder de BRCA1-mutatie en het was in staat om het risico van borstkanker te voorspellen enkele jaren voor de diagnose."

Meer onderzoek nodig

Er is meer onderzoek nodig om te bevestigen of de handtekening inderdaad een indicator van het risico op borstkanker kan zijn en hoe deze dan betrokken is bij de voortgang van de ziekte. Als dat inderdaad het geval blijkt te zijn, dan kan met een eenvoudige bloedtest deze afwijkingen opsporen en het risico op borstkanker aan de hand hiervan voorspellen.