Risico op naadlekkage kleiner door screeningsmethoden

Wanneer er voorafgaand aan een dikke darmoperatie een nauwkeurige screening plaatsvindt, dan is er een kleinere kans op de gevaarlijke complicatie van een naadlekkage. Wanneer de screening een verhoogd risico aangeeft, dan kan eerder worden besloten tot de aanleg van een stoma. Dit vermindert de kans op naadlekkage en de ernst van complicaties. Dat komt naar voren uit van het Erasmus MC in Rotterdam.

Meest voorkomende complicatie

Een naadlekkage is de meest voorkomende complicatie bij dikke darmoperaties. Het komt voor bij zo’n 9% van al deze operaties. Er is dan een toenemende kans op overlijden. Ook de tijdsduur dat je in het ziekenhuis moet verblijven wordt aanzienlijk langer, tot 47 dagen.

Verhoogd risico in kaart brengen

Onderzoeker Komen concludeert dat het risico op naadlekkage beter kan worden ingeschat, als de omstandigheden van de patiënt beter in kaart worden gebracht. Lijdt de patiënt aan slagaderverkalking of slikt hij corticosteroïden als prednison, dan loopt hij een verhoogd risico. Ook als de operatie tijdens de diensturen wordt uitgevoerd, is er meer risico. In deze gevallen kunnen chirurgen ervoor kiezen een beschermend stoma aan te leggen.

Ook test na de operatie

Ook na de operatie is het volgens het onderzoek aan te raden om een test te doen. Een DNA-test op de darmbacteriën in het vocht uit de wonddrain, kan voorspellen of naadlekkage al dan niet zal optreden. Deze test kan al drie dagen na de operatie gedaan worden. Op dit moment kunnen artsen naadlekkage pas zes tot acht dagen na de operatie vaststellen.

Het onderzoek suggereert dat de genoemde screeningsmethoden in de toekomst mogelijk leiden tot minder complicaties en sterfte aan dikke darmoperaties. Ook de periode van herstel op opname kan erdoor verminderd worden.