Ritalin ook door Nederlandse drugsverslaafden gebruikt

Dit zegt verslavingsarts Romeo Ashruf van Psycho-Medisch Centrum Parnassia in Den Haag. Ritalin is een medicijn dat wordt voorgeschreven aan ADHD-patiënten, mensen die lijden aan de Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Ritalin onderdrukt de hyperactieve gevoelens van de ADHD-patiënt, maar bij 'normale' mensen heeft Ritalin het effect van speed in iets lichtere mate. Ashruf: “Mensen die niet lijden aan ADHD en toch Ritalin slikken worden er actief, vrolijk en zelfverzekerd van en hebben meer stimulatie om dingen te doen.” Door dit effect is het middel aantrekkelijk voor drugsverslaafden. Ze kunnen naar de dokter gaan en zich voordoen als ADHD-patiënt. Op die manier krijgen ze een recept voorgeschreven en kunnen ze het middel afhalen bij de apotheek. Volgens de verslavingsarts wordt er vervolgens in gehandeld. “Het is als harddrug te verkrijgen op de zwarte markt”.

Bij onder meer verslavingskliniek Jellinek is geen cijfermateriaal bekend over het Ritalin-misbruik bij verslaafden, maar Ashruf heeft verschillende praktijkvoorbeelden. De verslavingsarts beschrijft het geval van een patiënt die cannabis-afhankelijk was en al een tijdje Ritalin gebruikte. De man kreeg op een gegeven moment een nieuw recept voorgeschreven. Niet veel later kwamen er klachten van de methadon-afdeling van de Parnassia-kliniek, dat diezelfde man daar in Ritalin handelde.

Het tweede voorbeeld gaat over de opname van een patiënt die op dat moment alcoholverslaafd was en een drugsverleden had. Tijdens het standaardonderzoek bij een arts gaf de patiënt aan dat hij ADHD zou hebben. “De arts verwees de patiënt door naar de psychiater. Zonder al te veel moeite werd de man Ritalin voorgeschreven. Toen de man op weekendverlof ging kreeg hij een standaard weekenddosering mee. Dat zijn zo'n twintig pillen. Na bijna twee uur belde hij op dat hij zijn pillen op het strand was kwijtgeraakt. Dan ga je jezelf toch wat dingen afvragen.”

Kinderpsychiater prof. J. Buitelaar van het Universitair Medisch Centrum in Utrecht geeft in het rapport 'Diagnostiek en behandeling van ADHD' van 13 november 2000 toe dat Ritalin als harddrug wordt gebruikt onder scholieren. “Er zijn incidenteel berichten dat bij middelbare scholen in Nederland kinderen hun pillen verkopen. Het zou gaan om kinderen die verkeren in kringen van verslaafden of verslaafde ouders hebben.”