Slingeland ziekenhuis meest patiëntvriendelijke ziekenhuis

Het Slingeland ziekenhuis is door de bezoekers van waarderingssite ZorgkaartNederland uitgeroepen tot het meest patiëntvriendelijke ziekenhuis van Nederland. Tweede op de ranglijst was het Máxima Medisch Centrum in Eindhoven/Veldhoven, derde het Pasana Ziekenhuis de Sionsberg in Dokkum.

Kleine verschillen

De verschillen in de top 3 waren klein.  Bij allen werden de behandeling en medewerkers zeer goed gewaardeerd, alleen bij het Slingeland Ziekenhuis dus net iets beter. In het juryrapport staat over dit ziekenhuis: “Bij het Slingeland Ziekenhuis valt op dat patiënten worden gerustgesteld en dat de behandeling vaak pijnloos is geweest. Dat laatste heeft een groot verband met de hoge scores van het ziekenhuis.”

Uit de waarderingen valt verder op dat alle ziekenhuizen goed presteren. Gemiddeld krijgen ze een 8,5 van de patiënt.

Aanmoedingsprijs

Dit jaar was er voor het eerst ook een aanmoedigingsprijs voor de meest patiëntvriendelijke kliniek. Deze ging naar het Alexander Monro Borstkankerziekenhuis uit Bilthoven. Vooral de warme ontvangst en snelle onderzoeksuitslag werden hoog gewaardeerd.

De reviewsite ZorgkaartNederland is een initiatief van Patiëntenfederatie NPCF. Patiënten kunnen hun arts of ziekenhuis beoordelen op verschillende criteria, uiteenlopend van behandeling tot informatievoorziening. ZorgkaartNederland biedt daarmee het meest complete en onafhankelijke overzicht van het zorgaanbod in Nederland. Alles staat op één plek. Zorgconsumenten hoeven dus niet langer op verschillende websites te zoeken naar de zorg van hun keuze.