"Te weinig aandacht voor toenemende urgentie kankervraagstuk"

• Bron: KWF

"Ondanks de urgentie van het kankervraagstuk blijkt uit het regeerakkoord niet, dat er de ambitie is om extra financiële inspanningen te doen op het gebied van kankeronderzoek, opleiding van talent voor toekomstig kankeronderzoek en uitbreiding van zorgcapaciteit voor mensen met kanker en hun naasten." Aldus KWF-voorzitter mr. dr. Marten Oosting tijdens de 54e Algemene Ledenvergadering van de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in Groningen.

Ook de financiële positie van universiteiten baart het KWF zorgen, in het bijzonder ten aanzien van het fundamentele kankeronderzoek. Oosting ziet het als een belangrijke taak van het KWF iedereen in Nederland te blijven doordringen van de urgentie en de grootte van het kanker-probleem, en van het belang van kankerpreventie en -bestrijding. Bij politiek, ministeries en zorgverzekeraars zal het KWF erop aandringen meer mensen en middelen te mobiliseren.

Belangrijkste oorzaken van de stijging van het aantal kankerpatiënten: mensen worden ouder en hebben vaker een ongezonde levensstijl. Zoals iedereen weet is roken een zeer grote boosdoener. Het KWF staat daarom vierkant achter de maatregelen van de Minister van VWS om te komen tot een rookvrije werkomgeving, ook in de horeca.

Als gevolg van het stijgende aantal mensen dat jaarlijks kanker krijgt, neemt het beroep op het KWF toe. De stagnatie van de economie leidt er echter toe, dat de inkomsten van het KWF niet navenant meegroeien. Oosting roept op de Algemene Ledenvergadering de achterban op, om mee te helpen dit tij ten goede te keren. "We moeten blijven inzetten op groei van de middelen voor kankerbestrijding, dit zijn we verplicht aan iedere (toekomstige) kankerpatiënt in Nederland", aldus Oosting.