'Test kan borstkanker voorspellen'

Een genetische test kan in de toekomst borstkanker voorspellen jaren voordat de ziekte wordt gediagnosticeerd. Dat stellen Britse wetenschappers.

De wetenschappers van het Imperial College in Londen ontdekten een verband tussen genetische verandering en de ontwikkeling van borstkanker. Ze analyseerden hiervoor de bloedmonsters van 1.380 vrouwen van verschillende leeftijden, 640 van hen ontwikkelden op den duur borstkanker. De onderzoekers vonden een sterk verband tussen het risico op borstkanker en een moleculaire wijziging van een gen genaamd ATM, dat wordt gevonden aan witte bloedcellen.

De verandering van het gen wordt veroorzaakt door zogenaamde methylering. Vrouwen waarbij veel methylatie optreed van het ATM-gen hebben twee keer zoveel kans om borstkanker te ontwikkelen dan vrouwen waarbij dit weinig optreed. Uiteindelijk moet dit gegeven leiden tot een eenvoudige bloedtest om vrouwen te screenen op een verhoogd risico op de ziekte.