Thuiswonende hulpbehoevenden slecht geïnformeerd overname zorg door gemeente

Het einde van het jaar nadert en dat gaat gepaard met veranderingen, ook in de zorg. Zo nemen gemeenten vanaf 2015 alle thuishulp over. Maar tot op heden tasten thuiswonende hulpbehoevenden nog  in het duister over wie straks welke zorg krijgt. Dat blijkt uit een enquête van TSO Nipo in opdracht van Groenlinks.

Per 1 januari valt alle jeugdzorg en ondersteuningszorg aan thuiswonende hulpbehoevenden onder de verantwoordelijkheid van de gemeenten. Alleen honderdduizend patiënten en hun mantelzorgers hebben nog steeds geen flauw idee welke zorg zij volgend jaar van hun gemeente kunnen verwachten. Ruim 60% van alle belanghebbenden voelt zich slecht geïnformeerd.

Zorgwekkende resultaten

Uit het onderzoek blijkt ook dat eenzelfde percentage van de ondervraagden zich zorgen maakt over een verhoging van de zorgkosten. Zo’n 50% is bang dat er straks minder zorg beschikbaar is en ruim 30% is bang dat ze gedwongen worden van zorgverlener te wisselen en daarmee hun vertrouwde mantelzorger verliezen. Linda Voortman, lid van de Tweede Kamer voor Groenlinks, noemt deze cijfers ‘zeer zorgwekkend’.

Landelijk informatiepunt

De woordvoerder van verantwoordelijk staatssecretaris Martin van Rijn (PvdA) laat weten dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten eerder gesteld heeft dat voor hulpbehoevenden die niets horen, geen veranderingen plaatsvinden. Mensen met vragen kunnen terecht bij het landelijk telefoonnummer 0800-0126, en op de website hoeverandertmijnzorg.nl