TPMT-gen voorspelt bijwerking medicijn darmontsteking

Een genetische test naar het TPMT-gen kan voorspellen of mensen met een chronische darmontsteking bijwerkingen zullen hebben van het veelgebruikte medicijn thiopurine. Dat schrijft geneticus Marieke Coenen van het Radboudumc in het tijdschrift Gastroenterology.

Verstoring witte bloedcellen

Thiopurine verlicht darmklachten bij 70 procent van de mensen met bijvoorbeeld de ziekte van Crohn of colitis ulcerosa. Een op de vijf patiënten krijgt echter ernstige problemen in de aanmaak van witte bloedcellen door het medicijn. Vermoedelijk komt dit door een gebrek aan enzymen die nodig zijn om thiopurine actief te laten werken, de thiopurine methyltransferase enzymen (TPMT).

Bijwerkingen voorspellen

De genetische test kan de bijwerkingen bij een groot deel van de patiënten voorspellen en dus voorkomen. Uit het onderzoek blijkt namelijk dat patiënten die na de test een aangepaste dosis thiopurine kregen, tien keer minder kans hadden op een tekort aan witte bloedcellen. De onderzoeker pleit nu voor invoering van de genetische test.