Uniek in Nederland: Baby geopereerd met behulp van geprint 3D-hartmodel

• Bron: Lumc.nl

Uniek in Nederland: Baby geopereerd met behulp van geprint 3D-hartmodel

Het klinkt als iets uit de toekomt: het printen van organen. Toch heeft een Nederlandse baby met een complexe hartafwijking haar leven eraan te danken. Door het printen van een 3D-model van haar hart konden artsen van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) zich beter voorbereiden op de operatie, waardoor het meisje minder risico liep om in de operatiekamer te overlijden.

Baby Jasmijn, die afgelopen zomer geboren werd, moest eind oktober 2014 geopereerd worden vanwege het aangeboren gat tussen haar hartkamers. Om voorafgaand aan de operatie inzicht te krijgen in haar hartstructuur gebruikte de artsen een 3D-model van haar hart. “Hiermee zag ik in één oogopslag dat het mogelijk was om een normaal hart met twee kamers te maken”, aldus kinderhartchirurg prof. Mark Hazekamp.

3D-model scheelt kostbare tijd

Het is voor het eerst dat Nederlandse artsen een geprint 3D-model inzetten om zich op een operatie voor te bereiden. “Voorheen hadden we alleen echo of de afzonderlijke plaatjes van een CT-scan om de situatie te beoordelen, maar een 3D-model benadert de werkelijkheid veel beter. In het verleden bleek soms pas op de operatietafel welke mogelijkheden er zijn. Dan verlies je kostbare tijd”, zegt kindercardioloog dr. Arno Roest. De behandelaars geven aan deze methode vaker te willen gebruiken, de daarvoor benodigde techniek is al in het LUMC aanwezig.