Vaginale gel beschermt vrouwen tegen hiv

• Bron: NU.nl

Onderzoekers hebben op een internationale aids-conferentie in Wenen een gel gepresenteerd die de kans op hiv-besmetting bij vrouwen sterk vermindert. De wetenschappers hebben 889 vrouwen onderzocht in Zuid-Afrika. Volgens de onderzoekers hadden de vrouwen die zich insmeerden met de vaginale gel de helft minder kans hiv op te lopen in het eerste jaar van gebruik. De gel bevat het medicijn tenofovir. Na tweeënhalf jaar was het slagingspercentage gedaald van 50 naar 39 procent.

Als de resultaten worden bevestigd, kan de gel vrouwen beschermen van wie de partner geen condoom wil gebruiken. Volgens de onderzoekers hadden vrouwen die de gel gebruikten ook een verminderde kans de geslachtsziekte genitale herpes op te lopen.

De gel werkte het beste door hem een keer in twaalf uur voor de seks te gebruiken en een keer in de twaalf uur na de seks. Na dertig maanden waren 98 vrouwen besmet geraakt met hiv, van wie 38 in de groep met tenofovir in de gel, en zestig in de groep die een placebo had gekregen. Ook is de gel vrij goedkoop.

Twee derde van de 33,4 miljoen mensen die hiv hebben, wonen in sub-Sahara Afrika. In dat gebied is ruim de helft, bijna 60 procent, van de hiv-besmetten vrouw.