Verdubbeling eigen risico sinds invoering

• Bron: Hoyhoy

Sinds de invoering van het eigen risico en het afschaffen van de no-claim is het eigen risico meer dan verdubbeld. In 2008 moest de eerste 150 euro zorg uit de basisverzekering zelf betaald worden, volgend jaar wordt dit 375 euro. Oftewel een stijging van 150%, berekende verzekeringsvergelijkingssite hoyhoy.nl. Bovendien kreeg de consument in 2006 en 2007 nog de no-claim van 255 euro terug indien er geen zorg werd gebruikt.

De zorg kost steeds meer geldIn 2015 is het verplichte eigen risico vastgesteld op 375 euro. Dit betekent dat de eerste 375 euro die een patiënt aan medische kosten maakt, zelf moet betalen. Niet alle medische zorg telt mee voor het verplichte eigen risico. Het eigen risico geldt bijvoorbeeld niet voor de huisarts, verloskundige zorg, zorg voor kinderen en zorg vanuit de aanvullende zorgverzekering.

Besparen op zorgkosten

Het eigen risico kan ook vrijwillig nog verder verhoogd worden, tot maximaal 875 euro. In 2014 koos ruim 11% van de Nederlanders ervoor om door het verhogen van het eigen risico de maandelijkse premie laag te houden. Volgens Erik Hordijk, directeur van hoyhoy.nl, weten maar weinig Nederlanders hoe je op zorgkosten kunt besparen, terwijl dit hard nodig is. 331.000 Nederlanders hebben namelijk moeite met het betalen van hun zorgkosten. “Veel mensen zijn zich er niet bewust van dat er drie mogelijkheden zijn om de zorgverzekeringspremie laag te houden en dat je dan nog steeds goed verzekerd bent. Door kritisch te kijken naar de basisverzekering, eigen risico en het zorggebruik, kun je in veel gevallen besparen op de zorgkosten.”