Verhoogd risico op hart- en vaatziekten bij zwaarlijvigen

De aanwezigheid van dit eiwit vergroot de kans op hart- en vaatziekten. De nieuwe bevindingen lijken het verband tussen zwaarlijvigheid en een verhoogd risico op hart- en vaatziekten dan ook te bevestigen. De resultaten zijn gepubliceerd door het wetenschappelijke tijdschrift JAMA gepubliceerd.

Studies naar de samenhang tussen een verhoogd CRP-gehalte en andere factoren zijn van groot belang, omdat bekend is dat een verhoogd CRP-gehalte nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid. Eerder werd namelijk al bewezen dat personen met een verhoogde concentratie CRP in het bloed meer kans lopen om in de toekomst een hartinfarct of herseninfarct te krijgen.

Het ontstekingseiwit CRP komt voor in menselijk bloed. Een verhoogd CRP-gehalte (C-reactief proteïne) duidt op een ontstekingsstatus, ook wel een verhoogde staat van 'inflammatie' genoemd. Eerder werd al aangetoond dat rokers, ouderen en mensen met aandoeningen zoals reumatoïde artritis of diabetes vaak een verhoogde concentratie CRP in het bloed hebben.

Het verband tussen overgewicht en een verhoogd CRP-gehalte blijkt sterker aanwezig bij vrouwen dan bij mannen. Hebben zwaarlijvige mannen twee keer vaker een verhoogd CRP-gehalte, bij te zware vrouwen komt het zes keer vaker voor. Het verschil tussen mannen en vrouwen is mogelijk te verklaren vanuit het gegeven dat vrouwen verhoudingsgewijs meer vetweefsel hebben. Daarnaast ontwikkelen vrouwen vaker een extreem overgewicht dan mannen.

De studiepopulatie (16.616 personen) bestond uit mannen en niet zwangere vrouwen van 17 jaar en ouder. Deze populatie werd ontleend aan een groot Amerikaans gegevensbestand. Een klinisch relevant verhoogd CRP werd gevonden bij 4,4 % van de mannen en 8,9 % van de vrouwen. Nadat andere risicofactoren die een verhoogd CRP-gehalte kunnen verklaren waren uitgesloten (roken, leeftijd en bepaalde ziekten), bleek het verband tussen overwicht en een verhoogd CRP nog steeds aanwezig.

Omdat het hier een dwarsdoorsnede-onderzoek betreft, kan een oorzakelijk verband alleen worden vermoed en moet nieuw onderzoek uitwijzen of hier inderdaad sprake van is. Onbekend is bijvoorbeeld nog of afvallen het CRP-gehalte doet dalen. Overigens is afvallen bij overgewicht sowieso goed voor het verbeteren van de gezondheid.

Het onderzoek stond onder leiding van mw. dr. M. Visser, verbonden aan het Instituut voor Extramuraal Geneeskundig Onderzoek (EMGO), Faculteit der Geneeskunde van de Vrije Universiteit te Amsterdam en mw. dr. T.B. Harris, werkzaam bij het National Institute on Aging, Bethesda MD, Verenigde Staten.

De volledige titel van het JAMA-artikel luidt: C-reactive protein levels in overweight and obese adults.