Vernieuwingen in zelfmanagement voor diabetes patiënt

• Bron: Abbott

Vernieuwingen in zelfmanagement voor diabetes patiënt

Dat technische vernieuwingen steeds meer ons dagelijks leven beïnvloeden, mag duidelijk zijn. Echter heeft het ook in de medische wereld zijn intrede gemaakt. Hierdoor wordt zelfmanagement bij bepaalde chronische ziekten, zoals diabetes, steeds gemakkelijker gemaakt. Dat komt naar voren tijdens het EASD congres in Barcelona.

Iemand met diabetes moet gedurende de dag geregeld bloedprikken om de bloedsuikerspiegel in de gaten te houden. Op basis hiervan kan de levensstijl worden aangepast en wordt de hoeveelheid toe te dienen insuline bepaald. Vanwege gebrek aan tijd of de pijn die gepaard gaat met vingerprikken, is niet elke patiënt hier consequent in. Dit kan leiden tot serieuze gezondheidsklachten zoals een verminderd zicht, schade aan de zenuwen of nierfalen. Als er een verkeerde hoeveelheid insuline toegediend wordt, neemt het risico op hypoglykemie en hyperglykemie toe.

Vernieuwingen voor beter zelfmanagement

Technologische vernieuwingen in zelfmanagement moeten hier een einde aan maken. Het geeft patiënten niet alleen de mogelijkheid om hun chronische aandoeningen beter te monitoren, ook kan medicatie en behandeling exact afgestemd worden op de patiënt wat de kwaliteit van leven ten goede komt. Zo wordt er tijdens het congres gesproken over een kleine sensor die je op je arm kunt aanbrengen. Met een reader kun je op elk gewenst moment van de dag je bloedglucosewaarden scannen door het apparaatje langs de sensor te bewegen. Op het scherm verschijnt de bloedglucosewaarde van dat moment, een pijl geeft aan of de waarde omhoog of omlaag gaat en in een grafiek kun je het bloedglucoseprofiel over de hele dag zien. Zo kun je bijvoorbeeld periodes zien waarop iemand met diabetes het meeste risico loopt op hypo- en hyperglykemie. Hierdoor wordt zelfmanagement bij diabetes gemakkelijker gemaakt. Fabrikant Abbott wil dit apparaat in 2014 op de markt brengen.