Verwijderen galblaas voorkomt alvleesklierontsteking

Een alvleesklierontsteking als gevolg van galstenen kan waarschijnlijk voorkomen worden door de galblaas preventief te verwijderen. Dit blijkt uit onderzoek in het Universitair Medisch Centrum (UMC) Utrecht en het Antonius Ziekenhuis Nieuwegein.

De onderzoekers onderzochten een grote groep galsteenpatienten met en zonder alvleesklierontsteking. Hieruit bleek dat kleine galstenen en een goede uitstroom van gal uit de galblaas belangrijke risicofactoren zijn voor het krijgen van een alvleesklierontsteking. Kleinere galstenen vloeien makkelijker weg waardoor irritatie van de afvoerbuis van de alvleesklier minder snel voorkomt. Deze irritatie kan de ontsteking tot gevolg hebben.

Als oplossing denken de wetenschappers dat het preventief verwijderen van de galblaas een oplossing kan zijn om een alvleesklierontsteking te voorkomen. Aanvullend onderzoek bij patienten is nodig voordat de behandeling definitief aanbevolen kan worden. Het onderzoek is gesubsidieerd door de Maag Lever Darmstichting en NWO.

Tien procent van alle Nederlanders heeft galstenen. Een op de tien patienten die als gevolg van de galstenen een acute alvleesklierontsteking krijgen, overlijdt hieraan. Het aantal alvleesklierontstekingen is bovendien in de laatste tien jaar met 30 tot 40 procent toegenomen.