Voedingssupplement quercetine van invloed op prostaatmedicijn tamsulosine

Oudere mannen met prostaatproblemen die op eigen initiatief het zelfhulpmiddel quercetine gebruiken, zijn meestal niet op de hoogte van de effecten in combinatie met het geneesmiddel tamsulosine. Dat blijkt uit een artikel van de vakgroep Toxicologie van Maastricht UMC+ in het wetenschappelijke tijdschrift European Journal of Pharmacology.

70% van de mannen boven de zestig hebben last van een goedaardige vergroting van de prostaat. Een effectief middel bij prostaatproblemen is het prostaatmedicijn tamsulosine. Dat komt door de verslappende werking op de urinewegen, waardoor de patiënt beter kan plassen. Mogelijke bijwerking is echter een ontspanning van de bloedvaten (relaxeren) waardoor de bloeddruk snel daalt. De kans dat de patiënt duizelig wordt, omvalt en iets breekt neemt daardoor aanzienlijk toe.

Dubbele bloeddrukdaling

Het zelfhulpmiddel quercetine is een antioxidant en heeft mogelijk hetzelfde bloeddrukverlagende effect als het medische zusje tamsulosine. Volgens de onderzoeker vergroot een combinatie van de twee middelen het risico op bijwerkingen aanzienlijk. “Uit onderzoeken blijkt dat quercetine, net als tamsulosine, een bloedvat verwijdend effect heeft in ons model met geïsoleerde organen,” zegt Maastricht UMC+ onderzoeker Misha Vrolijk. “De combinatie van beiden zorgde ervoor dat het effect van het medicijn op de bloedvaten tot maar liefst dertien keer werd versterkt en dus het risico op vallen aanzienlijk vergroot.”

Raadpleeg een arts

Quercentine is een antioxidant en gewoon verkrijgbaar bij de drogist. Behalve het cholesterolverlagende en ontstekingsremmende effect, heeft het dus ook een gunstige invloed op de prostaat. Advies is om voor het gebruik van dergelijke voedingssupplementen eerst een arts te raadplegen. Zeker in combinatie met het gebruik van geneesmiddelen.