Vroege opsporing nierkanker door nieuwe test

Een vroegere opsporing van nierkanker zou wel eens tot de nieuwe standaard kunnen gaan horen. Tenminste, als het aan Amerikaanse onderzoekers ligt. Zij ontwikkelden een bloed- en urinetest die volgens hen nierkanker in een vroeg stadium weet te traceren. Hierdoor is een snellere behandeling mogelijk.

Voor het onderzoek analyseerden de Amerikanen het weefsel van ongeveer 100 patiënten met niercelkanker. Zij keken niet alleen naar het tumorweefsel, maar ook naar het normale weefsel waarbij ze voornamelijk inzoomden op de zogeheten 'DNA-methylering'.

DNA-methylering

Dat wil zeggen dat er een bepaald gedeelte van het DNA is uitgeschakeld omdat er op een cruciaal punt een methylgroep aan is gekoppeld. Dit mechanisme is vaker te zien bij mensen met kanker. De onderzoekers identificeerden uiteindelijk ongeveer 20 plekken van methylering van het DNA die kenmerkend zijn voor niercelkanker.

Op te sporen met bloed- en urinetest

Doordat de DNA-wijzigingen in alle stadia van niercelkanker aanwezig zijn kunnen zij worden opgespoord met een simpele bloed- en urinetest. Dit maakt het mogelijk om de kanker in een vroeg stadium te ontdekken. Dit is belangrijk, omdat veel patiënten in het beginstadium geen klachten hebben terwijl de ziekte juist dan goed behandeld kan worden. Wanneer de kanker uitgezaaid is naar andere organen dan de nieren, dan is behandeling veel moeilijker.