'Vrouwen hebben vaak gevoel te falen bij keizersnede'

In een nieuwe editie worden de gevoelens behandeld. De keizersnede wordt bij één op de negen geboortes toegepast, oftewel ongeveer 15.000 maal per jaar. Er zou ook bij vrienden en familie vaak onbegrip zijn voor vrouwen die op deze wijze bevallen.

"Deze reacties uit de omgeving versterken de gevoelens. Er wordt gezegd 'jouw bevalling was mooi makkelijk', terwijl vrouwen met de keizersnede toch een middelzware buikoperatie ondergaan", aldus Kroes. "Het idee is vaak dat vrouwen na een geslaagde bevalling niet meer moeten zeuren. Want ze hebben er toch zoveel voor terugkregen."

Het negatieve denken over de ingreep is cultuurgebonden, stelt voorzitter P. van Weersel van de Vereniging Keizersnede-Ouders (VKO). "Sommige religieuze mensen twijfelen, omdat door hun omgeving gesuggereerd wordt dat een bevalling met de keizersnede niet natuurlijk zou zijn. Maar ook door anderen wordt soms lang getobd en is zelfs aanvullende hulpverlening nodig", zegt Van Weersel.

"Maar bij allochtonen is dat weer anders. In het buitenland wordt het doorgaans gewoon gezien als een operatie. Niet zomaar als alle andere, maar toch een medische ingreep. Deze tegenstelling heeft te maken met het feit dat in ons land de zwangerschap en de bevalling het liefst zo onbezorgd mogelijk tegemoet worden gezien. Het denken aan een mogelijke keizersnede is niet iets dat aanstaande moeders graag doen."