Vrouwen kiezen steeds meer voor thuisbevalling

Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd door TNO Preventie en Gezondheid, in opdracht van het College voor Zorgverzekeringen.

Jarenlang daalde het percentage thuisbevallingen in Nederland gestaag, van 70 procent in 1965 tot 31 procent in 1993. Sinds 1993 wordt door het Centraal Bureau voor Statistiek niet meer geregistreerd hoeveel vrouwen thuis bevallen. TNO onderzoekt nu met behulp van de Landelijke Verloskunde Registraties hoe het sinds 1995 met de thuisbevalling staat.

Lieten de cijfers van 1995 tot en met 1998 nog jaarlijks een daling zien van ongeveer een half procent, nu lijkt er toch een kentering op te treden. Dit lijkt vooral een gevolg van het feit dat zwangere vrouwen die door de huisarts of verloskundige worden begeleid, er vaker voor kiezen om thuis te bevallen en niet poliklinisch in het ziekenhuis.

Vrouwen die tijdens de zwangerschap om medische redenen naar de gynaecoloog worden verwezen, kunnen niet meer kiezen voor een thuisbevalling. Ruim de helft van alle zwangere vrouwen is aan het begin van de bevalling nog onder controle van de huisarts of verloskundige. In 1999 koos ruim 70 procent van hen voor een thuisbevalling, ten opzichte van 68 procent in 1995.

Allochtone vrouwen kiezen vaker voor een poliklinische bevalling. Ongeveer 29 procent van de niet-Nederlandse vrouwen kiest voor een thuisbevalling. Ook leeftijd speelt een rol bij de keuze. Zwangere vrouwen jonger dan 25 jaar kiezen minder vaak voor de thuisbevalling, zowel bij een eerste als bij een volgende bevalling.

Naarmate vrouwen in een minder verstedelijkt gebied wonen neemt het aantal thuisbevallingen juist toe. Ook vrouwen die al een of meerdere kinderen hebben kiezen vaker voor een thuisbevalling dan vrouwen die voor de eerste keer bevallen.

Inmiddels is door het tekort aan verloskundigen en vermindering van het aantal verloskundig actieve huisartsen, de werkdruk voor verloskundigen zeer hoog geworden. De cijfers van 2000 moeten laten zien of verloskundigen ook in dat jaar nog in staat zijn geweest tegemoet te komen aan de wens van hun cliënten om thuis te bevallen.