Zalf doodt MRSA-bacterie

In de strijd tegen de ziekenhuisbacterie mrsa kan een nieuw ontwikkelde zalf mogelijk uitkomst bieden. De door het Nederlandse biotechnologiebedrijf Micreos ontwikkelde zalf, is namelijk in staat om de bacterie te doden. Micreos hoopt dit binnen vijf jaar ook te kunnen introduceren als pil of injecteerbaar geneesmiddel.

De zalf is ontwikkeld op basis van de zogeheten fagentechnologie. Dit houdt in dat het geen antibioticum is, maar een enzym dat de bacterie aanvalt door het afbreken van haar celwanden. Hierdoor wordt de bacterie snel onschadelijk gemaakt. Volgens de onderzoekers is de kans op resistentie onwaarschijnlijk. Niet iedereen is echter alleen maar enthousiast.

Meer onderzoek nodig

Professor Marc Bonten, hoogleraar moleculaire epidemiologie aan het UMCUtrecht, stelt een tikje cynisch te zijn. Hij zegt in de Telegraaf: "Het gaat om een lokaal geneesmiddel, een zalfje dat niet het lichaam ingaat. Wat we als medische wetenschap willen, is een injecteerbaar middel voor de behandeling van ernstige infecties veroorzaakt door de mrsa-bacterie. Tot op heden is het met de fagentechnologie nooit gelukt om een injecteerbare vorm te ontwikkelen. Dus die vijf jaar is een mooi streven, maar lijkt mij erg optimistisch. Ook de claim dat er geen resistentie gaat optreden is optimistisch en moet nog blijken als het middel op grote schaal zou worden toegepast."