Schedelbasisfractuur

Wat is een schedelbasisfractuur?

De informatie over het onderwerp schedelbasisfractuur is bedoeld als aanvulling op het gesprek met je arts. Deze algemene informatie kan niet altijd recht doen aan iedere individuele situatie. Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kun je die stellen aan je arts. De teksten zijn gebaseerd op voorlichtingsmateriaal van de Hersenstichting Nederland.

Beschrijving van een schedelbasisfractuur

Een schedelbasisfractuur is een fractuur (breuk) van de schedelbasis. Deze bevindt zich tussen de hersenschedel en de aangezichtsschedel. De vrij dunne schedelbasis kan bij een val of een schok makkelijk breken. De verschijnselen van een schedelbasisfractuur kunnen bloedingen zijn uit de neus, de oren of de mond. Ook kunnen blauwe plekken zichtbaar zijn rond de ogen of achter de oren. Verder kan een aantal hersenzenuwen uitvallen en kan de patiënt na het letsel bewusteloos raken. Uitvalsverschijnselen van de hersenzenuwen uiten zich onder andere in het verlies van het reuk- en gezichtsvermogen. Ook kunnen de oogbewegingen en de motoriek worden aangetast. De vooruitzichten zijn afhankelijk van de ernst van de fractuur.

Patiënten- en belangenorganisaties voor mensen met een schedelbasisfractuur

Voor informatie over een schedelbasisfractuur kunt u contact opnemen met de Hersenstichting Nederland (HsN). De stichting stimuleert wetenschappelijk onderzoek naar hersenaandoeningen en geeft voorlichting aan geïnteresseerden. Daarnaast behartigt de HsN de belangen van (ex-)patiënten met aangeboren en verworven hersenletsel. Hersenstichting Nederland: (070) 360 48 16

Bron: Nederlandse Vereniging voor Neurologie