Schedelfractuur

Wat is een schedelfractuur?

De informatie over het onderwerp schedelfractuur is bedoeld als aanvulling op het gesprek met je arts. Deze algemene informatie kan niet altijd recht doen aan iedere individuele situatie. Heb je na het lezen van deze informatie nog vragen, dan kun je die stellen aan je arts. De teksten zijn gebaseerd op voorlichtingsmateriaal van de Hersenstichting Nederland.

Beschrijving van een schedelfractuur

Een schedelfractuur is een breuk van een of meer beenderen van de schedel. Het breken van de schedel gebeurt meestal door grof en direct geweld, bijvoorbeeld door een slag op het hoofd of tijdens een verkeersongeluk. Bij een schedelbreuk kunnen verschillende complicaties optreden. Een eerste is een open botbreuk, waarbij de huid boven de breuk beschadigd is. Hierdoor kunnen bacteriën in de schedel komen en kun je bijvoorbeeld een hersenontsteking of een hersenvliesontsteking krijgen. Een tweede is dat er stukjes schedelbot naar binnen steken. Dit heet een impressiefractuur (breuk veroorzaakt door indrukking). Soms heeft een impressiefractuur epileptische aanvallen tot gevolg. Ook kan door een schedelbreuk een bloedvat aan de binnenkant van het bot scheuren. Er kunnen dan bloedstolsels ontstaan die op de hersenen drukken. Deze stolsels moeten zo snel mogelijk worden verwijderd. De complicatie van zo'n gescheurd bloedvat komt vaker voor bij kinderen dan bij volwassenen.

Patiënten- en belangenorganisaties voor mensen met een schedelfractuur

Voor informatie over een schedelfractuur kun je contact opnemen met de Hersenstichting Nederland (HsN). De stichting stimuleert wetenschappelijk onderzoek naar hersenaandoeningen en geeft voorlichting aan geïnteresseerden. Daarnaast behartigt de HsN de belangen van (ex-)patiënten met aangeboren en verworven hersenletsel. Hersenstichting Nederland: (070) 360 48 16

Bron: Nederlandse Vereniging voor Neurologie