© 2024 solvo B.V.

Hyperventilatie

Hoe lang duurt het voordat je van hyperventilatie genezen bent, of hoe lang het duurt voordat je je weer wat beterder voelt? Heeft iemand misschien ook ervaring met de fietstest die dan bij de fysiotherapeut wordt afgenomen, is dit zwaar? Alvast bedankt!


Vraag eens aan de fisiotherapeut of hij in het bezit is van een cassettetape (of cd-tje) met ontspanningsoefeningen. Ik heb deze namelijk ooit van mijn fisiotherapeut gehad. Heb ik veel baat mee gehad. Ik ben zelf toevallig op zoek naar zo'n tape, mijn oude is bijna niet om aan te horen. Dus mocht je slagen denk dan ook even aan mij.

label.Geplaatst op 2003-01-28 21:16:00


hoi britt, echt genezen doe je niet van hyperventilatie.. omdat het geen ziekte is, maar dat geeft niet.. zelf heb ik er ook verschrikkelijk last van gehad. Heb cesar therapie gehad om goed te leren ademen. En ook ontspanningsoefeningen, zelf heb ik bij de apotheek, de HYPERFREE gehaald, een klein apperaatje ietsje kleiner dan een cassettebandje, wat jehelpt goed te ademen in een aanval, zodat het snel overgaat.. maar wanneer je eenmaal weet hoe je een aanval op kunt heven, zodat je je beter voelt, zul je snel merken, dat de aanvallen minder worden. Je moet vertrouwen krijgen in de oefeningen. Dat verminderd de angst voor de aanvallen en daardoor de aanvallen zelf. Ik heb er veel minder last van nu. gr M.

label.Geplaatst op 2003-01-28 21:23:26


Dat is heel verschillend, bij de een duurt het heel kort en bij de ander duurt het heel lang. Ik heb eral meer dan 1 jaar last van, ook al zijn de aanvallen niet zo heftig als vroeger. Dat zwerige gevoel, gespannen,hartkloppingen blijven aanwezig, en ik heb het geapcepteert dat het deel uit maakt van mijn leven. Probeer stress situatie te vermijden, doe ontspanningsoefeningen enz. Ik weet dat dat moeilijk is, maar het is wel de beste manier. Ik heb nog steeds angst dat het ooit weer terugkomt in heftige vorm, want ik ben mij doodgeschrokken, en dacht echt dat mijn laatste uurtje had geslagen. Probeer positief te blijven en praat erover met vrienden en familie en vooral ook je eventuele partner.

label.Geplaatst op 2003-02-04 10:17:59


je zal het altijd wel blijven houden je raak het niet gelijk in 1x kwijt

label.Geplaatst op 2003-05-09 22:00:35


Hyperventilatie is een verouderd en achterhaald begrip in de medische wereld. Het bestaat namelijk niet in de manier waarop het vaak gebruikt wordt. Het "hyperventilatie-syndroom" heeft niets te maken met sneller ademen, waardoor klachten ontstaan. Uit onderzoek is gebleken dat er GEEN relatie is tussen het sneller ademen en de klachten. Je zou dan in een plastic zakje moeten ademen, om de klachten op te heffen. Dit is echter achterhaald, het in een zakje laten ademen moet je NOOIT doen als je de oorzaak van het hyperventileren niet weet, omdat je daarmee iemand kan doden. Hyperventilatie betekent eigenlijk "te veel ademen". Toch is het niet zo dat dit de klachten veroorzaakt. Er is namelijk sprake van een PANIEKSTOORNIS. Deze veroorzaakt de klachten van hyperventileren (sneller ademen), duizeligheid, tintelingen, enz. En dat los je niet op met in een zakje te ademen. Het beste om te doen is te gaan zitten en even rustig aan te doen. Het gaat namelijk vanzelf over, het zal niet langer dan 15 a 20 minuten duren grofweg. Je kan hier in principe ook niet van af komen. Fysiotherapie of iets dergelijks heeft dan ook geen zien. Wat wel kan helpen als je er vaak last van hebt, is een benzodiazepine. Dit wordt ook gebruikt als slaaptablet, maar het werkt ook goed kalmerend. Als je een aanval voelt opkomen kun je een tabletje innemen. Dan gaat het meteen een stuk beter. Dus hier kan je naar vragen bij je huisarts. Als je huisarts toch nog het oude idee aanhangt, dan moet je maar zeggen dat hij/zij op de hoogte moet blijven van recente informatie.

label.Geplaatst op 2003-06-28 23:08:46

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren