© 2024 solvo B.V.

Kaliumtekort.

Hallo forumbezoeker, Ik heb een vraagje i.v.m. chronisch kaliumtekort. Een paar jaar geleden is bij een algeheel hogebloeddrukonderzoek (urineonderoze, bloedprikken en hartfilmpje) naar boven gekomen dat ik een veel te laag kaliumgehalte in mijn bloed had. Ik had \'s morgens laten prikken en diezelfde avond werd ik gebelt door een arts die ienst had op de spoedpost en waar het lab. naar toe belde omdat het kalium schrikbarend laag was. Het was 2.6 en moet minimaal 3.5 zijn. Dus ik aan de kaliumtabletten. Ik kreeg het kaliumtekort door het plasmiddel chlortalidon. Dat middel gooit het kalium je lichaam uit. Wie weet hoe lang ik met dat tekort al had rondgelopen. Een kalium dat zo laag is kan zorgen voor een hartstilstand, best eng dus. Dus gestopt met de chloortalidon, hoewel ikd at niet gaar deed omdat chloortalidon er ook voor gezorgt had dat ik al 20 ajar geen niersteen meer had gehad. Prompt een jaar na het stoppen van chloortalidon kreeg ik een niersteenaanval, waarvoor ik met de ambulnace naar het ziekenhuis ben gebracht omdat zelfs morfine niet tegen de pijn hielp. 4 Dagen later plasttee ik een steen van 1 cm uit. Nu heb ik dus sinds een paar maanden de chloortalidon terug en prompt was mijn kalium weer gezakt naar 2.6. Nu slik ik dus weer kalium (3 per dag het heet slow-k). Mijn vraag is of er meer mensen zijn die kaliumtekort hebben en kun je door zo\'n tekort pijnen krijgen die op spierpijn lijken. Dan hier steken en dan daar en vooral ook heel erg moe en rillerig. Mijn lichaamstemperstuur was gistermiddag 34.9 Na een paar uur onder een warme deken. terwijl het buiten 22 graden was) en de temperatuur was weer oke. Ik hoop dat iemand mij antwoord kan geven op mijn vragen. Ben er behoorlijk down door. Groetjes van hier.


In hoeverre kan leverfalen(-cirrose) ernstig kaliumtekort veroorzaken? Met name hoe de leverfunctie de kaliumspiegel beïnvloedt.

label.Geplaatst op 2012-05-24 20:01:32

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren