© 2024 solvo B.V.

Kleurentherapie

Hallo, Wie heeft er ervaring met kleurentherapie. Werkt dit? Alvast bedankt! Groeten Suus


Kleurentherapie behoort tot de alternatieve geneeswijzen. Er is nog nooit ook maar enig effect van welke alternatieve geneeswijze dan ook aangetoond. Dat betekent dat ook voor de kleurentherapie elke wetenschappelijke onderbouwing ontbreekt. Kleurentherapie is daarnaast gebaseerd op een werkelijk absurde voorstelling van hoe de mens in elkaar zit en hoe de systemen onderling werken. Ik zou er persoonlijk nooit aan beginnen. Voor behandeling van de aandoening zou ik gewoon naar de huisarts gaan. Dan krijg je wel een goede behandeling waar je recht op hebt.

label.Geplaatst op 2004-06-21 22:13:54


sorry suus, nou vergat ik te reageren op je vraag. Ja, aangezien ik het zelf toepas heb ik er ervaring mee maar jij hebt er ook ervaring mee. Denk maar eens aan het uitzoeken van je kleding s'ochtends. Onbewust kies je voor een bepaalde kleurencombinatie die je op dat moment "nodig hebt". Misschien heb je dit zelf ook: er zijn mensen die bijv. door zwarte kleding te dragen minder vrolijk zijn. zo hebben kleuren dus invloed op mensen terwijl ze dat eigenlijk niet doorhebben. Let er maar eens op, en laat het me weten als je bepaalde dingen opmerkt. Iemands lievelingskleur zegt ook heel veel over diegene. Mensen die erg gestressed zijn dragen vaak donkere kleuren zoals bruin, grijs en zwart. Om nog een voorbeeld te geven heb je de gothics. zij dragen over het algemeen alleen maar paars, zwart en rood. Hoe vaak zie je een gothic lachen? oke ze lachen weleens maar over het algemeen kijken ze niet echt vrolijk als je ze op straat tegenkomt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt en als je verder nog vragen hebt hoor ik dat graag. met vriendelijke groeten, scrat

label.Geplaatst op 2004-06-22 21:49:48


co, ik lees inmiddels al een tijdje mee op het forum en wat mij opvalt is dat je elke geneeswijze die niet regulier is, meteen afkraakt. heb je er zelf zo'n slechte ervaring mee?! Ik volg zelf de opleiding tot kleurentherapeut en heb nog 2 maanden te gaan. De reden waarom ik dit doe is dat ik zelf geen goede ervaringen heb met de reguliere geneeskunde en ik het toen op het alternatieve circuit ben gaan zoeken. en waarschijnlijk tot jou verbazing WEL resultaat had. maar om even terug te komen op jou reacties: je geeft altijd een reactie met meteen een persoonlijke mening waar niet altijd om gevraagd wordt of wat wordt gewaardeerd. dit forum is bedoeld om elkaar raad te geven en niet om geneeswijzen af te kraken. *spelfouten voorbehouden (ik ben niet zo heel goed in nederlands)

label.Geplaatst op 2004-06-22 18:16:53


Ik heb al eens mijn zienswijze over de alternatieve geneeskunde gegeven, maar die zal ik bij deze nog een keer geven. In mijn beoefening van de geneeskunde probeer ik alles kritisch onder ogen te zien. Dat wil zeggen, dat ik over het algemeen eerst voldoende bewijs wil zien, voordat ik geloof dat het ook werkt. Lijkt mij niet meer dan logisch. Als je naar een arts gaat, wil je een middel hebben, waarvan bewezen is dat het werkt. Wanneer je buikpijn hebt, neem je bv een paracetamolletje, iets waarvan bewezen is dat het werkt. Je kan ook proberen 3x de trap op en af te lopen - er is immers nooit bewezen dat het niet werkt - maar dan kies je toch voor de zekerheid van een paracetamol. Ik wil dan ook niets anders dan mensen zoveel mogelijk zekerheid geven en dat doe ik door een therapie in te stellen, waarvan bewezen is dat het ook daadwerkelijk werkt. Als je trouwens veel berichten van mij gelezen hebt, zul je merken dat ik ook kritisch ten opzichte van enkele veelgebruikte reguliere geneesmiddelen of -methoden sta. Ik ben voorts sterk tegen de alternatieve geneeskunde. Daar zijn meerdere redenen voor te geven, maar laat ik het er voor nu op houden dat je mensen gewoon een fatsoenlijke, wetenschappelijk bewezen therapie moet aanbieden. Geen verzinsels, gebaseerd op bizarre voorstellingen van hoe de mens in elkaar zit. Dat is namelijk regelrechte kwakzalverij. Er is nog NOOIT enig bewijs geleverd van enig effect van welke alternatieve geneeswijze dan ook. Waarom zou je er dan nog tijd, geld en moeite aan besteden??? Soms valt het afkraken van een geneeswijze inderdaad samen met het geven van raad, maar over het algemeen geef ik alleen raad. En wat betreft mijn persoonlijke mening waar niet altijd om gevraagd wordt, dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Ik waardeer het van bv een schoenenverkoper ook dat hij zegt of het paar schoenen wat ik op het oog heb een goede kwaliteit heeft en dat hij niet alleen laat zien wat er in de winkel staat. Ik waardeer een persoonlijke mening van iemand die er verstand van heeft altijd en ik denk een hoop mensen met mij. (Volgens mij is trouwens de reden dat een gothic bijna nooit lacht of tenminst weinig ziet lachen (als dat uberhaupt als zo is!!) niet de kleurencombinatie die hij/zij aanheeft, maar puur het imago wat zo\\\'n persoon probeert uit te stralen. Het rebelse, tegen de maatschappij aanschoppen.)

label.Geplaatst op 2004-06-22 22:28:30


Mensen gaan opzoek naar andere oplossingen voor hun probleem. Omdat men een machteloosheidsgevoel krijgt door de manier waarop men behandeld wordt, en daarbij tevens het gevoel, niet serieus genomen te worden en dan ga je opzoek, vandaar dat mensen hun heil op het internet zoeken. Dat is toch geen goed teken Co of niet.....

label.Geplaatst op 2004-07-11 13:44:06


Daar heb je gelijk in. Het probleem is, dat de huidige reguliere geneeskunde geen antwoord heeft op alle vragen. Dat zou ook bijna schier onmogelijk zijn, maar mensen verwachten dat wel. Onder het mom van "er is tegenwoordig zoveel mogelijk" wordt verwacht dat overal een oplossing voor is. Jammergenoeg is die er niet. Aangezien zoiets voor veel mensen moeilijk te verkroppen is (en dat is ook logisch!), zoeken ze hun heil in second opinions (die de kosten van de gezondheidszorg ook alleen maar opschroeven) en de alternatieve geneeskunde, die nog door vele zorgverzekeraars wordt vergoed ook!!!! Iets wat ik schandalig vind! Andere mensen moeten financieel opdraaien voor de rare fratsen van alteratieve therapieen, die GEEN van allen gestoeld zijn op wetenschappelijk onderzoek. Aan de andere kant worden medicijnen waarvan de werking wel degelijk is aangetoond (en allerlei andere goede zorgvoorzieningen) uit het pakket gehaald. Mooi is dat! Acupunctuur wordt vergoed, maar als een oudere/bejaarde de taxi moet hebben naar een ziekenhuis kan die dat zelf betalen. Zo hoort het gewoon niet. Al met al vind ik dit dan ook geen goede ontwikkeling.

label.Geplaatst op 2004-07-11 13:53:49


Waarom weet jij wel het een en ander op het gebied van verschillende medische problemen. Ik kom bij de neuro-chirurg en n.a.v. een gestelde vraag aan hem van mijn man, zei hij.........ja maar ik ben geen neuroloog. Daar sta je dan.

label.Geplaatst op 2004-07-11 14:09:33

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren