© 2024 solvo B.V.

Veilig gebrild

Hoeveel ogen/netvliezen sneuvelen er eigenlijk jaarlijks per ongeluk, door het berperkte gezichtvermogen en/of een motorisch gebrek bij het opzetten van een bril; dat de oortips daarvan in het netvlies terecht komen en doen scheuren of beschadigen met als gevolg een verregaande vorm van invaliditeit? Wordt er wel in de (medische) zorgsector en bij opticiens en zo, wel voldoende aandacht besteed om brildragenden(vooral ook ouderen) een goede gewenning mee te mee te geven voor wat betreft van het hóe verantwoord opzetten van een bril? (oortips van de bril van boven het hoofd langszij het hoofd naar de oren schuiven)


Komt een gigantische vloed van ouderen. En ouderdom komt met gebreken, chronische ziekten, invaliditeit. En als men dít kan en ook wil voorkomen, en wel door een verantwoord gewenning aan te leren bij het opzetten van de bril; dan kan het diezelfde groep ook alleen maar ten goede komen. Hoeveel oogletsels er zo per jaar voorkomen zouden kunnen worden? Zal toch ergens wel worden bijgehouden? Zou het niet weten. Maar elk een is al teveel.

label.Geplaatst op 2011-02-21 02:50:42


Ik herinner dat mijn vader zo blind is geworden, dat had met de storm te maken. Zo verloor hij zijn bril en zette \'m daarin ook op. Net een paar centimeters er naast. Bij een andere gewenning van de bril opzetten, had dat zijn ogen behoed voor de ondergang. Omtrent een andere familie weet ik dat er een bij het opzetten van de bril het licht uit een oog heeft moeten missen. Dus hoe groot het probleem is, hoe goed het zicht daarop is in de (medische) zorg en hoe intensief de preventie zou moeten zijn die zich daar op zou moeten storten om een verantwoorde gewenning aan te leren, tja. Het zou eigenlijk ook standaard in de gezondheidszorg en bij opticiëns, een gulden protocol of regel moeten zijn om deze gewenning voor hun cliëntele en / of patiënten als ábsolute preventie in te (blijven) brengen. Ikzelf breng mijn bril/glazen altijd plat en horizontaal men de oortips naar boven naar/op de neus, en duw dan de bril naar achteren waarbij de oortips langszij mijn hoofd naar mijn oren gaan. Veiliger kan het niet. Wel?

label.Geplaatst op 2011-02-21 07:48:01


Over hoeveel slachtoffers hebben we het hieromtrent jaarlijks? En wat zijn de directe en indirecte (extra) (medische) zorgkosten? Nog afgezien van de extra kosten die daarbuiten liggen besloten. Praten we op korte of langere termijn, hier over honderdduizenden Euro\'s, miljoennen misschien? En hoeveel miljoenen dan wel niet? Bestaat er ook een speciale rekenkamer die dit kan becijferen dan?

label.Geplaatst op 2011-02-21 22:36:28


Als er van een dergelijk probleem sprake is, weet ik niet hoe groot dat is. Maar het is natuurlijk wel zo, dat na gelang het aantal ouderen dat alleen maar toeneemt, dat daarbij de gemiddelde fysieke toestand per persoon zoals het gezichtsvermogen, de algehele motoriek en andere neurologische problemen, daarin meegaan. En daarbij, iemand die een bril gebruikt, die ziet niet goed ...... En gaat waarschijnlijk later nog slechter zien. Voor wat betreft het in de zorg en bij de opticiëns daarop inspelen met preventie naar hun patiënten / cliëntele toe, het aanleren van die gewenning, daar ben ik zeker absoluut voor.

label.Geplaatst op 2011-02-22 07:53:53


"Spreken is zilver, zwijgen is goud"

label.Geplaatst op 2011-02-26 15:22:30

Naar forum Algemeen

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren