© 2024 solvo B.V.

Angina pectoris of slokdarm?

In 2005 ben ik (toen 39 jaar) 3 keer gedotterd, kreeg ik een aantal stents (ik weet niet eens meer hoeveel) en tijdens twee dotterbehandelingen kreeg ik een licht infarct. In mei 2008 ben ik nog even opgenomen geweest met pijnklachten op de borst en na catheterisatie bleken er wel 2 vernauwingen te zitten, maar op een moeilijke plek en ze konden niet de oorzaak zijn van mijn klachten. (er is een meting gedaan) Ik kreeg naast de Pantozol die ik al gebruikte wegens maagklachten, nu Ranitidine voorgeschreven, nadat de internist middels een gastroscopie vaststelde dat er wat kleine littekentjes in mijn slokdarm aanwezig waren. Intussen had de cardioloog Monocedocard en Plavix voorgeschreven, omdat ik tijdens de opname goed reageerde op nitroglycerine. (de pijn nam af) Na enige tijd in overleg met de cardioloog gestopt met Monocedocard (en Plavix), omdat de klachten immers van mijn slokdarm kwamen? Nu alweer geruime tijd last van pijn op de borst na inspanning en sinds kort ook tijdens inspanning, maar na maximale belasting, dus als je even herstelt na maximale belasting (spinning). Ik neem sinds kort vlak voor het sporten nitroglycerine onder de tong en in eerste instantie hielp dat perfect, maar gisteravond kreeg ik na een half uur toch weer hevige pijn en nam toen nog een tablet, waarna de klachten na een half uur afnamen (ik bleef \'gewoon\' doorsporten) Tijdens de pijnaanval heb ik een drukkend gevoel vanuit mijn linker oksel naar mijn onderarm toe en soms tintelen mijn vingers. Voor de internist reden om me weer terug te sturen naar de cardioloog en ik weet het nu niet meer. De timing van de pijn klopt duidelijk niet. Soms krijg ik pas pijn als ik al thuis ben van de sportschool, dus een kwartier nadat ik ben gestopt met sporten. Ik kan mijn hart echt heel zwaar belasten (ik train al geruime tijd drie keer per week) en als er een vernauwing zou zijn, dan kan dat toch niet? Ook heb ik gedurende de dag regelmatig pijntjes, steeds het begin van een heftige pijnaanval, die na een paar seconden gelukkig weer stopt. De internist zegt dat ik maximaal in de maagzuurremmers zit (Pantozol en 2 x Ranitidine) en concludeert daaruit dat ik toch wel angineuze klachten moet hebben. Zelf twijfel ik er nog erg aan. Ik wéét immers als geen ander hoe het voelt en dit is toch anders. Wie o wie heeft een idee? Zal ik eens naar een ander ziekenhuis voor een second opinion? Ik kan in mijn eigen ziekenhuis pas op 9 februari terecht bij de cardioloog en dat is niet eens \'mijn eigen\' cardioloog, dus hij kent mijn hele (lange) verhaal niet en heeft absoluut geen tijd om mijn dikke dossier in te zien.


Dat laatste wat je zegt klopt niet. Een cardioloog neemt altijd de tijd om -hoe dik ie ook is- je status door te lezen!! Je moet erop rekenen dat hij voldoende van je weet. Niet zo'n goed idee, om na inname isordil gewoon stoer door te sporten. Je bent al gedotterd en bij ieder infarct dat je doormaakt wordt de hartspier aangetast, waardoor je zeker niet dezelfde inspanning zonder pijn kunt leveren als voor je infarcten. Misschien sport je te intensief. De klachten die je noemt van tintelende vingers en pijn op de borst uitstralend naar je arm passen niet echt bij maagzuur lijkt mij.. Op dat moment had je bloed af moeten laten nemen, zodat ze hartschade en zuurstoftekort kunnen meten. Ook krijg je bloeddrukdaling door inname van isordil, je had wel neer kunnen vallen!

label.Geplaatst op 2009-05-20 13:43:23


Hoi Paula, Nou, ik ben er nog steeds hoor ;o) De reden waarom ik denk dat de cardioloog niet mijn hele dossier doorleest, is dat hij de chronologische volgorde van mijn hele historie niet goed kent. Geeft niet hoor, maar het is niet zo handig dat hij denkt dat ik een infarct heb gehad en daarna ben gedotterd, het was andersom. Het is in mijn geval ook allemaal erg verwarrend en ik word er zelf soms ook even niet goed van. Mijn 'infarcten' waren slechts infarctjes die nauwelijks schade hebben aangericht en tijdens inspanning heb ik er dan ook geen enkele hinder van. Ik heb inmiddels andere (hart)medicijnen, maar nog steeds pijn bij inspanning. Ik zat toevallig net te Googlen op 'henk lam slokdarmspasmen' en las een artikel dat voor mij geschreven had kunnen zijn. Heel vervelend als je dit dus hebt en helemaal als je al hartpatient bent (geweest). De pijn lijkt dus heel erg op Angina Pectoris, maar er zijn toch wel wat verschillen. Al met al weet ik dus nog steeds niet zeker wat ik nou mankeer, maar ik neig naar die slokdarmspasmen. Het zal niet de eerste keer zijn dat ik zelf via Google een diagnose stel. Zo ging het met mijn hartklachten 4 jaar geleden ook helaas. Na twee en een half jaar met pijnklachten te hebben rondgelopen, door 2 artsen de diagnose hyperventilatie gesteld en pilletje hier en daar (tegen slokdarmklachten!) las ik op internet over Angina Pectoris en toen wist ik het. Na een beetje zeuren toch de huisarts eindelijk weten te overtuigen van de noodzaak van een hartfilmpje en toen bleek het dus inderdaad te gaan om wat ik al dacht. Ik neem nu overigens even geen isordil meer, wegens ander medicijngebruik die mijn bloeddruk verlaagt. Ik heb geen zin om van die fiets af te vallen :o)

label.Geplaatst op 2009-08-01 23:58:55

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren