© 2024 solvo B.V.

Betrouwbare bloeddrukmetingen?

Weet iemand hoe betrouwbaar bloeddrukmeters van het \"Aldi-type\"zijn, i.c. Tronic KH 8088? Net voor controle bij de cardioloog opgemeten: 127 / 78 Bij de cardioloog: 180 / 100? Tijdens een fietstest ook een soortgelijke waarde-verschil. Je mag verwachten dat het ziekenhuis met de juiste apparatuur meet, maar dan geeft de Aldi wel een erg sterke afwijking. Iemand hier ervaring mee?


heb zelf in het ziekenhuis of bij huisarts ook altijd een hogere bloeddruk, dan thuis in rust op de bank. Hoeft dus niet aan de bloeddrukmeter te liggen.

label.Geplaatst op 2006-09-20 00:01:10


Groot gelijk Ella, of je wil of niet, je bloeddruk stijgt als je bij een arts komt voor controle. Onbewust schijn je je toch wat drukker te maken. Wil je echt weten of je bloeddrukmeter goed werkt (en daar hoef je eigenlijk niet aan te twijfelen) neem 'm dan mee naar de controle en meet gelijktijdig met de arts. Wedden dat er nauwelijks verschil is tussen zijn meting, die overigens ook steeds vaker met zo'n electronisch apparaat gebeurt, en de jouwe.

label.Geplaatst op 2006-10-07 11:50:21


Vaak is een bloeddrukmeter uit het ziekenhuis/huisarts wel betrouwbaarder dan een bloeddrukmeter uit een supermarkt. Een bloeddrukmeter uit de supermarkt meet je vaak om de pols, een bloeddrukmeter van het ziekenhuis meet net boven je elleboog.

label.Geplaatst op 2006-10-12 15:22:55


Dat zou niet uit mogen maken. Als je de bloeddrukmeter om je pols doet, dien je je pols ter hoogte van de bovenarm te leggen, dus op dezelfde hoogte als de bloeddrukmeter in het ziekenhuis.

label.Geplaatst op 2006-10-12 23:14:09


Persoonlijk zou ik nooit een bloeddrukmeter van het "Aldi-type" kopen omdat je daarbij nooit zeker weet of die wel geijkt is. Daarnaast hebben heel veel mensen last van een witte jassen bloeddruk als ze in het ziekenhuis, of zelfs bij de huisarts zijn. Het gegeven dat een arts de bloeddruk meet zorgt er dan al voor dat deze lichtelijk stijgt. Mijn cardioloog houdt daar al rekening mee.

label.Geplaatst op 2006-10-13 18:14:41


Hallo, Ik sukkelde ook jaren met mijn bloeddruk en het is wel zo dat een bloeddrukmeter voor aan de pols niet zo betrouwbaar is dan een gewone. Je bloeddruk is wel maar een momentopname en inderdaad bij de dokter is die soms wat hoger. Daarom word ook aangeraden je bloeddruk thuis regelmatig te nemen en zo kan je zien of je echt een hoge bloeddruk hebt of niet! Groetjes, Babbel

label.Geplaatst op 2006-10-14 14:05:15


Hallo, Onlangs was ik bij de diabetesverpleegkundige, om mijn bloeddruk op te laten meten. Thuis had ik altijd een vrij lage bloeddruk, gemeten met een bloeddrukmeter, die je om de pols moet doen. Om te kijken, of deze bloeddrukmeters met elkaar overeenkwamen, heb ik mijn bloeddrukmeter meegenomen naar de diabetesverpleegkundige. Meteen nadat mijn bloeddruk door haar gemeten was, werd mijn bloeddruk gemeten met mijn eigen meter. En tot mijn verbazing zat er een behoorlijk verschil in. In de bovendruk was dat een verschil van 33, benedendruk weet ik helaas niet meer. Het verschil vind ik dermate hoog(ook de diabetesverpleegkundige was die mening toegedaan), dat ik mijn eigen bloeddrukmeter niet meer gebruik, of binnenkort een goede bloeddrukmeter koop via de apotheek, zodat die enentueel ook gecontroleerd kan worden. Groetjes, Tropical

label.Geplaatst op 2006-10-14 20:55:29


de meting van de bloeddruk is inderdaad een momentopname en kan wisselen over de dag. maar het verschil dat jij aangeeft is wel erg groot, dus ik denk dat de meter niet goed is. het beste is meenemen naar de arts en dan allebei meten, dan weet je het gelijk. groetjes

label.Geplaatst op 2006-10-15 09:58:03


Dat klinkt als: een computer van een onbekend merk is niet zo goed als een HP. Flauwekul dus.

label.Geplaatst op 2006-10-15 13:58:05


Doe het dan ook niet "meteen nadat" maar "gelijktijdig met"!

label.Geplaatst op 2006-10-15 13:59:53


Dus zoals ik in mij eerste reactie al zei!

label.Geplaatst op 2006-10-15 14:01:23

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren