© 2024 solvo B.V.

Cholesterol

Bestaat er een natuurlijk middel om het ldl-cholsterol te verlagen.Mijn LDL=4,4 en het HDL=1,0 en totaal= 5,8. En de ratio = 5.3 wat betekend dit? Heeft dit te maken met een ontstekings factor? Wil het eerst via natuurlijke middelen proberen. Vriendelijke groet, Bingy


hoi cholesterol heeft naar mijn weten niets met ontstekingsfactor te maken. een te hoog cholesterol geeft een hoger risico op hart- en vaatziekten. je kunt het verlagen door gezond te eten. veel plantaardige vetten en weinig dierlijke vetten. bijvoorbeeld bakken in olijfolie in plaats van boter en dergelijke. noten en vis zijn ook heel gezond. je kunt hierover meer vinden op de site van het voedingscentrum. succes

label.Geplaatst op 2007-07-29 17:29:38


Heb je alleen maar last van een iets te hoog cholesterol gehalte of heb je nog andere "kwalen" of "ziektes"?

label.Geplaatst op 2007-07-30 19:12:46


Je cholesterolniveau is dus \"licht verhoogd\". Hoewel het waarschijnlijk beter is om cholesterol op een normaal niveau te houden, is de vraag hoeveel extra risico je met het huidige niveau loopt. Ik zou me er niet te veel zorgen over maken en op een ontspannen manier aan verlaging werken. Eerdere reacties gaven al uitstekende aanbevelingen. Overdrijf echter niet, cholesterol zorgt ook voor MINDER - en minder SNELLE vorming van gelaatsrimpels. En .... er bestaat een snel groeiende groep van wetenschappers (en niet de eerste de besten) die zich fel verzetten tegen de negatieve rol die aan cholesterol wordt toegeschreven; ze staan bekend als de zgn. \"cholesterol skeptics\". Ze ageren vooral ook tegen de zgn. statines, medicijnen ter verlaging van het cholesterolniveau. Google maar als je meer over hun mening wil weten.

label.Geplaatst op 2007-07-31 13:59:51


De ratio is een berekening: Totaal cholestrol gedeeld door HDL-cholesterol. Hoe hoger je HDL, hoe beter je ratio, want die moet < 5 zijn. Je kunt dus proberen je HDL te verhogen door veel te bewegen. Je LDL (slechte cholesterol) moet je proberen te verlagen door zo min mogelijk verzadigde vetten te eten. Hierover is veel te vinden op het internet.

label.Geplaatst op 2007-11-21 23:07:08


Hallo, Jojo1976 heeft zeker belangrijke tips gegeven. Helaas worden bij sommige mensen de bloedwaarden van goede cholesterol niet beter ondanks een streng dieet (met min mogelijk dierlijke vetten). Heeft iemand dat meegemaakt?

label.Geplaatst op 2008-01-16 23:48:52


Ik ben ook gezegend met van nature een te hoog cholesterol. Mijne was vlak na mijn hartinfarct 7,5 totaal. Verhouding weet ik niet maar die zal goed mis geweest zijn. En alhoewel ik erg hou van een lekker broodje ei met spek, eet ik dat hooguit 1x per week, en gemiddeld eet ik 3 eieren per week. Ook niet om voor naar huis te schrijven. Ik heb nu rosuvastatine voorgescreven gekregen, en die neem ik trouw elke dag in, naast 4 andere medicijnen die de kans op een nieuw infarct verlagen. Ik heb overigens ook flink wat nagelezen over cholesterol. En het is eigenlijk niet de LDL-cholesterol zelf die gevaarlijk is. Dus ik kan de cholesterol-sceptici wel begrijpen. Wat wel zo is is dat LDL-"kapsels" zwakke bindingen hebben waardoor ze open kunnen breken, en de "rauwe" cholesterol in de bloedbaan terecht komt. Cholesterol is een vet en die kan op een gegeven moment afzetten tegen de wand van de slagader. Cholesterol zonder LDL- of HDL-verpakking heeft geen receptoren waardoor het dus niet verwijderd wordt uit het bloed. Maar er is wel 1 redding: HDL-Cholesterol kan vrije cholesterol op 1 of andere manier wel opruimen (hoe weet ik ook niet precies). Vandaar dat die verhouding LDL:HDL < 5 moet zijn. Er moet voldoende HDL-Chol in het bloed zitten om vrije cholesterol op te kunnen ruimen. "Super"vetzuren die de HDL flink omhoog helpen zitten in: Vette vis, Olijfolie, noten en avocados.

label.Geplaatst op 2008-02-15 01:34:42

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren