© 2024 solvo B.V.

Diastolische bloeddruk bij aorta-insufficientie?

Hallo, Ik heb een redelijk specifieke vraag mbt aorta-insufficientie. Het komt daarbij regelmatig voor dat de systolische bloeddruk sterk stijgt en de diastolische bloeddruk sterk daalt. Het stijgen van de systolische bloeddruk begrijp ik, dat komt door de terugstroom van bloed vanuit de aorta in de linkerkamer. Het bloedvolume in de linkerkamer wordt hierdoor groter, waardoor het hart harder moet pompen en de bloeddruk hoger wordt. (Toch?) Ik begrijp alleen het principe achter de verlaging van de diastolische bloeddruk nog niet helemaal. Het schijnt ook te maken te hebben met die terugstroom, maar hoe zit dat dan precies? Hoop dat iemand mij dit duidelijk uit kan leggen! Alvast bedankt, Luna.


Bij aortaklepinsufficientie is het zo dat de klep \'insufficient\' is dwz niet voldoende sluit. Normaal gesproken sluit de aortaklep volledig af zodat er in de diastole (na systole of contractie) geen bloed terug de hartkamer in kan stromen, nu de klep als het ware niet meer goed afsluit stroomt er bloed terug het hart in en als gevolg hiervan is de diastolische bloeddruk lager. Als reactie op het terugstromen van bloed naar de hartkamer, wordt deze groter zodat het hart harder gaat pompen om het bloed als het ware kwijt te raken. Het hart probeert zegmaar het bloed dat terugstroomt weg te pompen door extra hard te pompen (zodat je een hoge systolische bloeddruk krijgt) maar de diastolische bloeddruk blijft toch laag omdat de klep niet voldoende afsluit en in de diastole (na de hevige contractie) al het bloed weer terugstroomt het hart in zodat de diastolische bloeddruk laag is.

label.Geplaatst op 2005-03-23 14:45:37

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren