© 2024 solvo B.V.

Fout ecg

Ik voelde mij al heel lang niet lekker en heb in maart een afwijkende ecg gehad die volzat met Q\'tjes volgens de huisarts wijst dat op een oud infarct. Daarna ben ik doorverwezen naar een cardioloog die een holter heeft gedaan en een hartecho. Daar zit zoveel tijd tussen en ik heb de uitslag nog niet, ook geen medicijnen gekregen... ik voel mij zo slap als was. Weet iemand meer over Q\'jes op de ECG? Zou graag meer info willen voordat ik naar de uitslag toega.


Het is inderdaad zo dat als je pathologische (zieke) Q's ziet op een ecg dat dat duidt op een oud infarct. Q-vorming duidt op necrose van hartweefsel. Er is een stukje van het hart afgestorven. Op een echo van het hart kun je zien hoe het hart werk, hoe de hartkleppen werken en je kunt vooral goed zien waar het infarct precies zit. Je kunt beoordelen in hoeverre het afgestorven stukje weefsel nog meepompt en dus concluderen in hoeverre het infarct van invloed is op de pompfunctie van het hart. Vermoeidheid is normaal vlak na een infarct. het hart heeft ook een hersteltijd. Afhankelijk van de plek waar het infarct zit en in hoeverre de pompfunctie van dat stukje afgestorven hart zich nog hersteld zal de vermoeidheid blijven bestaan. Daar kan ik u geen informatie over geven.

label.Geplaatst op 2006-04-07 13:12:21


Hallo Wipneusje, Bedankt voor je goede uitleg!!!! Ik had ook weer gehoord dat het niet altijd zo ( dat foute Q ook eenmalig kan zijn)is en dat de huisarts dit nooit had mogen zeggen tegen mij, maar ik denk dat jouw uitleg overeenkomt met wat ik voel. Bedankt voor je uitleg.

label.Geplaatst op 2006-04-08 19:14:13


Hoi, Graag wou ik je zeggen dat er een groot aanbod is aan boeken waar je een duidelijke verstaanbare uitleg krijgt. Zo is er een boek met titel snelle interpretatie van ecg's te vinden.

label.Geplaatst op 2006-04-13 13:21:09

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren