© 2024 solvo B.V.

Hart infarct

Hallo ik heb even een vraagje ik heb in januari van jaar twee keer een hart infarct gehad en twee keer een hartstilstand. ze hebben bij mijn geen oorzaak kunnen achterhalen want ik had geen hoge bloeddruk en ook geen tehoog cholesterol gehalte nu heb ik de volgende medicatie simvastine,40mg nexium,20mg plavix carbasalaat calsium,100mg lisinopril,10mg en metoprololtart,100mg en een spray die heet nitrolingual pomppray 0,4 mg nou zegt me cardioloog dat ik deze medicatie me leven lang moet slikken. klopt dit wel want ik vind het wel veel dan. alvast heel erg bedank. Groetjes martina


het is zo dat hoge bloeddruk, hoog cholesterolgehalte, roken en weinig beweging risicofactoren zijn om eem hastaanval te krijgen. door een hartaanval kun je een hartstilstand krijgen wat bij jou is gebeurd. ze zullen in eerste instantie dus nakijken of een van de risicofactoren een oorzaak kan zijn geweest. bij jou is dat niet het geval begrijp ik. er bestaan ook mensen die angina pectoris (pijn op de borst of "vaatkramp") krijgen zonder een verhoogde bloeddruk of cholesterolgehalte, daar hoor jij waarschijnlijk ook bij dan. het is een hele rij medicijnen die je moet slikken, maar dat is vaak het geval bij cardiale klachten. er zijn verschillende middelen nodig die op verschillende manieren helpen om nieuwe klachten te voorkomen. de ascal en plavix zijn om het bloed te verdunnen zodat minder makkelijk bloedstolsels gevormd worden. de simvastatine is een cholesterolverlager, ook al is je cholesterol niet verhoogd dan wil de arts het toch zo laag mogelijk brengen. de metoprolol heb je gekregen om vaatkramp te voorkomen, de doorstroming van de vaten is beter door dit middel. de lisonopril heeft een werking op de bloeddruk, de werking van de nieren en de werking van het hart. de nitrospray is voor het geval je toch last hebt van pijn op de borst. en tot slot de nexium is om de maag te beschermen tegen zweren door de medicijnen (dit wordt vooral nog wel eens gezien bij de bloedverdunnende middelen). zoals je ziet hebben ze allemaal een andere werking die klachten moeten voorkomen bij jou. alleen de plavix word tijdelijk gegeven, aantal maanden (let op, wordt ook maar tijdelijk vergoed door de verzekeraar). ik hoop dat je het nut inziet van de medicijnen en dat je ze inderdaad de rest van je leven moet gebruiken. als je de middelen niet meer neemt stopt ook de bescherming (verminderde kans) op een nieuw hartinfarct. het is ook goed om de werking van medicijnen te vragen aan je arts, zeker als je twijfelt over het nut ervan. succes en groetjes

label.Geplaatst op 2006-07-09 14:43:18


Zonder afbreuk te doen aan het verhaal van rings, moet het mij toch even van het "hart" dat ik ernstige twijfels heb over de juistheid van het verhaal. Naar mijn mening is het verhaal niet compleet. Misschien dat Martina nog relevante aanvullingen kan geven. Oh ja, voor ik het vergeet, ik ben ervarings deskundige met 5 hartinfarcten in 7 dagen tijd.

label.Geplaatst op 2006-08-11 18:19:26


hoi nac, Wat wil je nog weten van mijn\'? je kan me ook altijd een email sturen hoor. Groetjes Martina

label.Geplaatst op 2006-08-18 05:57:57


Hoi Martina. Rings verhaal klopt aardig. Vaak wilt een Cardioloog voorkomen dat een patient, waarvan de oorzaak van een eerder hartinfarct onbekend is, nogmaals een hartinfarct krijgt. Door de coctail aan medicijnen dit je in je mail benoemt kan hij dit optimaal doen. Je moet het bloed verdunnen, cholestorol laag houden en het zuurstofverbruik van het hart laag houden. De nitrospray is alleen voor acute gevallen en krijg zo goed als alle hartinfarct-patienten voorgeschreven . . . Het geen oorzaak vinden van het infarct is niet geheel ongewoon. Bij Prinzmetal is vaak ook niet de oorzaak bekend van de pijn-op-de-borst-klachten. Meer info hierover : www.medicinfo.nl/%7B38f3345a-c2f6-477c-914a-e877c2311577%7D . . . O, en ik heb er zelf nog geen gehad (wil dit ook graag zo houden), maar ben wel cardiologisch verpleegkundige . . . Met vriendelijke groet, Bjorn

label.Geplaatst op 2006-08-22 02:19:18

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren