© 2024 solvo B.V.

Hartoverslag een allergische reactie?

Ik heb er ook wel eens last van gehad dat mijn hart oversloeg, wie niet. Ik wil graag weten of het met allergie te maken kan hebben, of een combinatie met medicijnen met voedingsstoffen. Ernstige overslag kreeg ik bij het gebruik van neusdruppels met xylomethazoline (goed geschreven?), zelfs na het stoppen heeft het een half jaar geduurd voordat dit weer over was. Nu heb ik 2 jaar geleden een hartinfarct gehad, sindsdien gaat mijn hart vreselijk overslaan als ik een bepaalde dropsoort eet. (Oldtimers, sneker zoethoudertjes) Die eet ik dus neit meer, maar de laatste tijd gaat het weer behoorlijk tekeer... ik ben in gedachten eens nagegaan of ik iets nieuws in mijn \\\"dieeet\\\" heb....Jawel een light limonade. Ik zoeken naar overeenkomsten tussen de drop en de limo. In beide zit Arabische gom. Over Arabische gom heb ik wel gelezen dat het een allergische reactie op kan roepen in de vorm van astma en netelroos... maar tot nu toch nog niets over hartritmestoornissen... Weet iemand meer...


Ik denk dat je veel en veel te ver zoekt in de verklaring van je klachten. Als je namelijk lang genoeg zoekt, kan je altijd wel een verklaring vinden voor je klachten. Overslag van het hart van xylomethazoline (=otrivin) is bekend (overigens is het NIET mogelijk dat je een half jaar na stoppen van gebruik nog steeds de klachten van die otrivin zou hebben; de werkzame stof is dan al lang uit het bloed, dat is een questie van uren). Mogelijk kan je van bepaalde voedingselementen ook klachten krijgen. Maar een allergische reactie is het absoluut niet. Dat geeft hele andere verschijnselen. Het kan zinvol zijn om je bloed eens na te kijken (o.a. op schildklierhormoon) en eventueel met een kastje met een 24-uurs ecg-registratie te lopen. Maar als je deze klachten meldt aan je cardioloog of huisarts zullen die er waarschijnlijk zelf ook al mee komen, indien zij dat nodig vinden.

label.Geplaatst op 2004-09-11 00:02:53


Hoi Anita, Veel mensen hebben er last van. Te weinig bekend is het in Nederland dat hartoverslagen ook een symptoom kunnen zijn van voedselintolerantie. Welke voeding klachten kan geven is in princiepe bekend. Alleen is de gevoeligheid voor iedereen verschillend. Ik heb de resultaten van mijn zoektocht in buitenlandse sites gebundeld in een website. Er staat ook een lijst van voeding die fout kan zijn. Bekijk het eens. Misschien heb je er wat aan !! www.hartoverslag.tk Succes er mee! Leo C

label.Geplaatst op 2004-09-13 19:22:53


Het woord allergisch is misschien verkeerd gekozen, maar je sluit zelf ook niet uit dat je op voedingsmiddelen zou kunnen reageren. Het is me twee keer gebeurt na het gebruik van neusdruppels, misschien dat het zo lang bleef aanhouden omdat ik het "tussen de oren" in stand hield, maar pas na een half jaar was ik helemaal van de klachten van overslag af. Met de drop weet ik het ook absoluut zeker, die eet ik ook niet meer... daarom dacht ik nu dus ook aan een voedingsmiddel. Ik ben allang eens met die klachten bij de huisarts geweest.. ivm toen met de neusdruppels. Ik ben toen geprikt om de werking van de schildklier na te kijken.. was oke. en zo'n 24uurs registratie lijkt mij geldverspilling als ik geen last heb, het zou dan zijn om te bewijzen dat ik reageer op bepaalde voedingsmiddelen.

label.Geplaatst op 2004-09-11 20:55:02


Hartstikke top Leo... ik zal er zeker gaan kijken. Wat is het toch fijn als een ander al het werk voor je doet...

label.Geplaatst op 2004-09-13 20:59:36


Nee, dat zou niet zijn om te kijken of het een reactie is op voedingsmiddelen. Dat zie je namelijk zelden, hoewel het natuurlijk wel mogelijk is. Het is meer om te kijken of er geen sprake is van een hartritmestoornis. Overigens hoeft de periode van na de neusdruppels niet per se tussen de oren te zitten hoor. Dat heb ik ook niet gezegd. Het is alleen niet mogelijk dat dat nog komt door de otrivin.

label.Geplaatst op 2004-09-12 01:05:33


Toch zal ik dan perse een van die voedingsmiddelen moeten nemen, want normaal heb ik er dus geen last van. Die drop eet ik al lang niet meer... De limo was op en de klachten verdwenen... dat is voor mij voldoende bewijs. Wat betreft de neusdruppels, er heeft nooit Otrivin op het flesje gestaan. Het kwam gewoon van de apotheek in een tijd dat het nog vergoed werd door het ziekenfonds. Mijn huisarts heeft mij nooit tegengesproken toen ik melding maakte dat het zo lang duurde voor ik helemaal van de klachten af was. Waar haal jij je kennis vandaan? Heb je een medische achtergrond?

label.Geplaatst op 2004-09-12 11:22:40


Dat kan je dan best doen. Noteer dan het tijdstip dan kan het nagelezen worden op het ecg. Ik geloof je overigens wel hoor, dat bepaalde voedingsbestandsdelen een invloed hebben op je hartritme, alleen dat heb je zelf in de hand: namelijk niet nemen. Vanuit het oogpunt van een arts kan het handig zijn, als je bijvoorbeeld ook tussendoor klachten hebt, om een hartritmestoornis uit te sluiten (hoewel ik dat niet echt waarschijnlijk acht). Maar blijkbaar vond de huisarts daar geen indicatie voor. Over otrivin: dat is hetzelfde als xylometazoline. Het ene is de merknaam en de andere is stofnaam. Over mijn achtergrond: ben bijna arts.

label.Geplaatst op 2004-09-12 11:34:15


Goed advies... niet dat voedingsbestandeel nemen. En daarom wilde ik weten of ik goed zat met de Arabische gom. Dan kan ik daar rekening mee houden. Van deze twee produkten weet ik nu dat ik erop reageer. Het is natuurlijk wel interessant om een onderzoek te doen, maar als het medisch niet noodzakelijk is, wil ik geen plek inpikken van iemand waarbij het noodzakelijk is. Als ik echt denk dat het nodig is trek ik heus wel aan de bel. Ik dacht al dat je medische achtergrond had... je kwam in je eerste reactie een beetje betweterig over. Jij hebt ervoor geleerd en ieder ander is een "domme doos", maar dat heb je rechtgezet hoor. Wat betreft de neusdruppels dacht ik: Otrivin = xylomethazoline maar xylomethazoline hoeft niet altijd Otrivin te zijn...

label.Geplaatst op 2004-09-12 23:26:38


Wat betreft die otrivin heb je gelijk. Het werkende bestandsdeel van otrivin is xylometazoline. Xylo is ook als stofnaam verkrijgbaar. Wat betreft dat ecg, bij geen verdere klachten is dat ook niet nodig. Wat betreft die betweterige reactie: komt denk ik door het geschreven medium. Je schrijft nog wel eens dingen kort en bondig op en dat kan wat betweterig overkomen.

label.Geplaatst op 2004-09-13 21:09:43

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren