© 2024 solvo B.V.

Interferentie met cardiale medicatie

Hoe komt het dat men kan \'veriftigd\' worden (lever!) door medicatie die interfereert met cardiale medicatie? alvast bedankt bij voorbaat voor uw uitleg.


ik begrijp niet wat de vraag precies is, kun je wat meer uitleg geven? het is zo dat veel medicijnen door de lever of nieren worden afgebroken. sommige hebben slechte werking op een bepaald orgaan, daarom wordt door de arts een afweging gemaakt of iemand het medicijn kan gebruiken. soms moet er bekeken worden wat erger is de kwaal of het medicijn. misschien is wat jij bedoelt de slechte werking slechter omdat de combinatie van die medicijnen te zwaar is voor de lever. groetjes

label.Geplaatst op 2007-03-25 19:03:01


Ik bedoelde eigenlijk een dergelijk geval als Milosevic. Naar ik meen ging het als volgt (verbeter me als u iets anders vermoedt aub): bij het innemen van rifampicine (tegen TBC) tegelijk met een bloeddrukverlagend middel zal dit laatste zeer snel worden afgebroken wegen de inductie van afbraakenzymes door rifampicine waardoor de bloeddruk van de patiënt te hoog wordt en hieraan kan sterven.

label.Geplaatst op 2007-03-25 19:07:54


wat bedoeld wordt in die zin is dat de bloeddrukverlagende medicijnen niet meer goed werken door de snellere afbraak en de patient dus een te hoge bloeddruk houd en hieraan kan sterven (omdat de bloeddruk dus niet omlaag word gebracht door de medicatie) met dat sterven aan die bloeddruk bedoelen ze dan de gebruikelijke gevaren bij hoge bloeddruk, dus niet perse acuut. ik hoop dat dit meer duidelijheid geeft groetjes

label.Geplaatst op 2007-04-09 12:24:43

Naar forum Cardiologie

Cookies

Ziekenhuis

Om je een informatieve en prettige online ervaring te bieden, maken Ziekenhuis.nl (onderdeel van solvo b.v.) en derden gebruik van verschillende soorten cookies. Hieronder vallen functionele, analytische en persoonlijke cookies. Met deze cookies kunnen we de werking van onze website verbeteren en je van gepersonaliseerde advertenties voorzien. Door op ‘Akkoord en doorgaan’ te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacy- & cookieverklaring.

Cookievoorkeuren

Je kunt hieronder toestemming geven voor het plaatsen van persoonlijke cookies. Met deze cookies houden wij en onze partners je gedrag op onze website bij met als doel je persoonlijke advertenties te tonen en onze website te optimaliseren.

Selecteer welke cookies je wil accepteren